zondag 25 juni 2017

Donderdag 17 juli 2014 (De dag van Groesbeek)


De derde dag en weer de late start. Het was misschien de enige dag dat dit lastig zou kunnen worden, omdat je dan bij een probleem onderweg of meer rusten in tijdnood zou kunnen komen. Maar in de loop van de tocht bleek dat deze 'angst' ongegrond was. Ik stond weer op tijd bij de bus, die iets eerder kwam en zelfs 2 minuten te vroeg wegreed. Op zichzelf geen probleem, want iedereen was er, maar toch vervelend als je wat later zou zijn en dus net de bus zou missen. Zeker een les om ruim op tijd te zijn. Ik was overigens bijna iedere dag de eerste. Zodoende kon ik ook nog even zitten.
Overigens zou door een externe factor vandaag wel eens veel later gestart kunnen worden. De chauffeur reed bijna een brommer aan. Hoewel hij wel erg hard reed (gewoon te hard) had hij wel voorrang. Gelukkig liep het goed af.  
Nog 41.110 wandelaars in de strijd.




Voor de tweede keer liepen we via dezelfde weg Nijmegen uit. Morgen voor de laatste keer.  
Al snel zag ik iemand in een bootje liggen die riep "Ik ben dronken". Dat was nog niet opgevallen 
Al vroeg publiek langs de kant.


Filmpje Heijendaalseweg (net na de start) 






Weer dezelfde weg in het begin. 


Succeswensen op de ramen. 


Even veters uit elkaar halen. 

Oversteken 



Na een ruim uur kwam ik aan op de weg richting Malden. Maar eerst nog even een sanitaire stop. Dat is de laatste jaren heel goed geregeld, er staan 30 dixies, dus de rij lijkt wel lang maar het gaat erg snel. Verder worden de nummers van de vrije dixies omgeroepen, wat ook weer wat tijd oplevert.
Wat me wel opviel is dat er dit jaar op,het smalle stukje weinig tot geen groepen militairen elkaar wilden passeren. Zou dat door de late start komen? 

Filmpje richting Malden. 

Het laagste punt van de route.
Toen ik in Malden aankwam was ik eigenlijk nog niet moe, dus ik besloot wel een beschuit met aardbeien te kopen op het vaste punt, maar direct door te lopen.  
Malden, maar ik loop geen 50! 


Filmpje Doorkomst Malden 1 
In Malden zag ik weer dat je met soep van Jo er zo komt.  

Verslaggevers Gelderlander staan er ook weer. Zwaaien naar de camera. 




Filmpje uitlopen Malden en lopen langs de Maas richting Mook. 
Daarna liepen we Malden weer uit. Aan de rechterkant was ondertussen de Maas te zien. Op naar Mook. Er stond al aangegeven dat morgen het scheepvaartverkeer gestremd zou zijn bij Cuijk.  


Dit vanwege de pontonbrug op de laatste dag.  


Net voor Mook besloot ik voor de eerste maal een goede rust te nemen.  
Even wat drinken aanvullen en eten. Het ging goed ondanks de late start. En even mijn moeder bellen waar ik was.  
Het was namelijk dit jaar moeilijker bij het gastadres via internet contact te krijgen.  

En je wil toch de stand van zaken af en toe doorgeven. 
En het ontbreken van MyLap (en het niet werken van de App) was ook de oorzaak dat het thuisfront minder goed op de hoogte was.  
Mijn broer was ondertussen in de lus richting Ottersum. Na een ruim kwartier liep ik verder richting Mook.  
Als het bordje Mook wordt gepasseerd is het nog een minuut of vijf voor je op het centrale plein bent. Morgen zullen we als de wandelaars vanuit Cuijk komen dit plein in omgekeerde volgorde lopen.

Filmpje doorkomst Mook

We liepen verder door Mook richting een bruggetje. Daarna linksaf bij een torentje waar ik vroeger vaak een rust nam. 
Nu liep ik door, alhoewel ik besloot even van de route af te gaan voor een sanitaire stop.





Filmpje richting Plasmolen
Op richting Plasmolen. 



Filmpje doorkomst pleintje Plasmolen.
Het plein van Plasmolen was snel bereikt en ik besloot door te lopen. Vorig jaar heb ik hier nog even gerust.  
Even later de Rijksweg oversteken richting Milsbeek. 



Het was al aardig warm dus goed drinken en zo af en toe je petje en sjaaltje nat maken. Dan was het wel te doen.  

Net voor de splitsing 40 en 50 kilometer (en net voor de controle) nog even rusten en drinken.



Daarna het knipje halen en naar de splitsing. De 50 kilometer ging rechtdoor, de 40 kilometer kon na links.  

Filmpje splitsing 40 en 50 kilometer 

Lopen voor KWF Kankerbestrijding. 


Nadat ik linksaf was geslagen moest 600m worden gewandeld voordat ik op het punt kwam waar de 50 kilometer weer aansloot.  
Mijn broer was nog niet uit de lus. De lus die ik, toen ik zelf nog de 50 kilometer moest lopen, als erg zwaar en saai beschouwde. De laatste jaren (sinds 2007) loop je wel langs Ottersum, maar dit dorpje ligt eigenlijk net te vroeg in de route.
Ik liep verder richting de eerste kuitenbijter, de St. Jansberg.

Filmpje op weg richting de St. Jansberg 
Halverwege kocht ik nog wat drinken, wat het werd wel warm.


Daarna richting Breedeweg.  
Dit plaatsje is in de verte al te zien, maar ik vind het ieder jaar toch een stuk wat lang lijkt. Komt waarschijnlijk ook door de rechte weg.  

Wat een rommel


Filmpje binnenkomst Breedeweg 



Maar uiteindelijk werd Breedeweg bereikt. Even een sanitaire stop, voordat ik verder zou lopen.


Voorwaarts mars 







Bij Rikken besloot ik dit jaar geen ijsje te kopen.  

Filmpje doorkomst Breedeweg 
In 2013 had ik hier eigenlijk mijn enige dipje van toen, dit jaar had ik (ondanks de warmte) nog geen echt slecht moment gehad. Omdat het steeds warmer werd moest het petje steeds vaker worden nat gemaakt om wat af te koelen.  



Filmpje doorkomst Groesbeek 1
Groesbeek wed ondertussen bereikt en omdat ik nu mijn KNBLO button bij had zocht ik in Groesbeek naar de stand.  
Op de rotonde waar deze normaal stond was het niet. Had ik de brief die bij de button zat beter gelezen zou ik weten dat ik moest wachten tot de Zevenheuvelenweg. 

Filmpje Doorkomst Groesbeek 2 
Dus maar even doorlopen en rusten bij de Oude Molen. Dat stukje lukte ook nog wel. Bij de Oude Molen zag ik Ad Fens die helaas na 25 maal de Vierdaagse niet meer loopt.   
Ik ging dus even rusten en besloot een bericht op Facebook te zetten dat ik bijna bij de Zevenheuvelenweg was. Alleen het verzenden lukte niet. Na even wat gedronken te hebben liep ik na een kwartiertje weer verder. Ik ontving voordat ik de Zevenheuvelenweg opliep nog een flesje drinken en een banaan.  

Filmpje begin Zevenheuvelenweg 
En ik had ook nog wat drinken in de tas, dus de Zevenheuvelenweg moet lukken.  


Op de Zevenheuvelenweg zeker goed je petje natmaken. 


Filmpje Zevenheuvelenweg  







Halverwege de Zevenheuvelenweg stond inderdaad de KNBLO stand.  

Maar omdat ik net had gerust besloot ik alleen even het puddinkje mee te nemen dat werd uitgedeeld en weer verder te wandelen.   
Nog een klein stukje over de Zevenheuvelenweg. De laatste heuvel, daarna Berg en Dal. 
 
Filmpje einde Zevenheuvelenweg. 


In Berg en Dal is het heel gezellig en ook voldoende gelegenheid om je petje nat te maken.  

Filmpje Doorkomst Berg en Dal 
Nijmegen komt weer in zicht maar is nog zeker 1½ uur weg.


Dit jaar zouden we voor het eerst (en vanwege de gemeentelijke herinrichting ook voor de laatste) keer door de gemeente Ubbergen wandelen.  
Dat lijkt heel wat maar het was maar 22 m.  
Er was een pleintje ingericht.  
Maar staat de tent van de Goudenkruisdragers al niet jaren lang op de grond van de gemeente Ubbergen. Misschien maar eens nameten. 
Bij de Goudenkruisdragers nam ik weer even een rust. Ik had nog tijd genoeg. Mijn broer liep op de Zevenheuvelenweg. Op dit moment lukte het verzenden van het bericht op Facebook dat ik bijna bij de Zevenheuvelenweg was. Ik plaatste maar een reactie dat ik ondertussen bij de GKD tent was. Dat gaf een volger weer het idee dat ik bij een EHBO tent zat. Maar gelukkig was dit niet zo.  

Gemeente Ubbergen 
Na een goede rust liep ik verder richting Nijmegen. de Kwakkenbergweg kwam in zicht.  
Staat daar de boomzager niet? 
Op de Kwakkenbergweg staan een bomen waardoor de foto's vaak donkerder zijn. Dus ik besloot ook een filmpje te proberen.  
Even wachten, het kruisend verkeer wil ook door. 

Filmpje Kwakkenbergweg 

Al vlug kwam ik dichter in de buurt van de finish.  

Niet alleen ik heb een knieband. 

Even rusten, nog een klein stuk te gaan. 

We dansen de samba. 
Ik zoek een sponsor.
In de Dommer van Poldersveldtweg was de centrale kleur wit. Hier was muziek aanwezig en het publiek was enthousiast aan het klappen en meezingen.  

Filmpje Dommer van Poldersveldtweg 
Zo werden de laatste loodjes wat minder zwaar.  






Even later kwam ik in een straat waar de kleur rood centraal stond.


Ook het lied van Marco Borsato Rood werd hier gespeeld.  

Rood is de kleur. 

Even een stapje bijzetten en dan kan er gefinisht worden. 
Vrolijk klappend, nog een klein stukje. 
En er iemand jarig. 


Toen de finish in zicht kwam zag ik Céline van SBS6 nog.  
SBS6
Celiné 
Ik had ze een dag eerder ook gezien maar toen was me dat ontgaan.  
Na te zijn afgemeld en een vroege start voor de vrijdag te hebben ontvangen ging ik even zitten. Uiteraard was er nu weer belangstelling voor de vroege start maar deze gaf ik niet af. Toen ik besloot naar de Albrontent te gaan, liep ik toevallig mijn broer tegen het lijf die net binnen was. Beide konden we ons dus op gaan maken voor dag 4. 
Wat wilt u drinken? 
Bij het Kadaster kregen we de laatste 2 kwartetten van het spel (vrijdag zou het te druk worden) en ik haalde ook 2 Gelderlanders. Bij de schouwburg stapten we weer op de bus richting Beek.   
We gingen direct eten halen en ik besloot een pizza te nemen. Ik keek even op Facebook, waar verontrustende berichten te lezen waren. 
En dan ben je blij dat je de derde dag hebt gehaald en besluit een pizza te gaan halen. Tijdens het wachten even Facebook checken en dan constateren dat 90% van de (nieuws)berichten gaat over een vliegtuig dat is neergestort in Oekraïne. Kan het bijna niet geloven, zeker de update dat het zou zijn neergeschoten. Het euforiegevoel slaat om in een triest en verdrietig gevoel.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten