zondag 25 juni 2017

Ganzestaddagtocht 30 mei 2014 (30,5 km)



Omdat ik op Hemelvaart tijdens de 1ste dag van de 3 Zeeuwse Wandeldagen samen met mijn broer iets moest regelen met het .... (Nu zou ik het nog bijna verklappen) voor het ochtendprogramma van de reünie Gouden Kruis Dragers Vierdaagse kon ik alleen vrijdag en zaterdag meedoen. 
Mijn broer moest vandaag nog werken dus ik besloot alleen naar Goes te rijden voor de Ganzestaddagtocht. Het was een tocht van 30 kilometer, tenminste dat was de bedoeling, naar het werd door allerlei omstandigheden bijna 37 kilometer.  
Al in het begin van de dag ontdekte ik in de buurt van Wouw, ik was nog maar net onderweg, dat ik mijn wandelboekje was vergeten. Ik besloot het toch maar even op te halen. Dus dat was al een kwartier vertraging.   
Rond negen uur kon ik me inschrijven en ik moest de gele pijlen volgen vandaag. We kregen ook een routebeschrijving maar de pijlen zouden in alle omstandigheden voor gaan.  
We liepen allereerst richting de Rommerswalenstraat waar ik op de laboratoriumschool in het verleden nog Wiskundelessen heb verzorgd. Het gebouw bleek aardig veranderd te zijn.  
Parkje Goes

Al snel kwamen we in de buurt van de TV-toren van Goes. Even later zag ik iemand van de organisatie die pijlen op de weg aan het spuiten was. Die waren verregend zei hij.  
Nadat ik was overgestoken liep ik voor de eerste maal verkeerd, maar dat was vlug ontdekt want de andere wandelaars liepen op een parallelweg.  Even later liep de tocht langs een mooi natuurgebied en al snel werd de eerste tussenrust bereikt. Hier was de splitsing voor de kleinere afstanden. 10 en 20 kilometer. Even wat gedronken en daarna liep ik verder door een aantal onverharde padden. 


Weer wat later liep ik over een bruggetje en moest naar rechts. Weer een mooi gebied, alleen stond er geen pijl bij een splitsing. Deze twijfel deed me teruggelopen naar het bruggetje omdat ik dacht dat ik iets had gemist, dat was niet nodig geweest. Toen ik weer terugkwam bij de splitsing vroeg ik welke kant ik op moest, dat was gewoon rechtdoor.   

Loop ik wel goed? Ik zie geen pijl. 

En even later stond er wel een pijl. Langzaam liep ik Goes uit. Even stonden de pijlen duidelijk de tocht ging verder naar de eerste rust in Wolphaartsdijk.   


Ik kwam terecht op de Oude Zeedijk die tot het einde moest worden gevolgd. Maar op een bepaald moment liep de verharde weg een beetje naar links, maar ik had het gevoel dat er dan van Wolphaartsdijk af gelopen zou worden. En dat was ook zo. Het bleek dat je verder moest op een onverhard gedeelte (dat na later bleek Plankentent zou heten, maar daar moest je volgens de route RA.) Overige stond bij de 40 kilometerroute wel dat je op een onverhard gedeelte moest komen.  

Autootjes passeren ons. 

Even later kwamen er een aantal autootjes voorbij. Ook kwam er een auto van de organisatie tegemoet, ik zat dus goed.  

Zeker toen op het eind een tweede tussenrust stond. Ze gaven aan dat we rechtsaf moesten. Toch was er op deze weg ook weer even twijfel. Hoewel de pijl rechtdoor stond,stond op een weg die links een beetje schuin naar boven liep ook een gele pijl, wat weer even verwarring opleverde. Ik riep zelfs een man terug die ik eerder had gesproken. Gelukkig kwam hij niet terug, want we moesten echt rechtdoor.  

Even later vroeg ik aan passerende fietsers of ik op weg was naar Wolphaartsdijk. Ik zou rechtdoor moeten, maar er stond een pijl rechtsaf. Dat klopte overigens wel want even later kwam ik toch weer op de aangegeven weg uit. In Wolphaartsdijk bleek de routebeschrijving niet juist, er stonden verkeerde straatnamen op de beschrijving. Ik volgde daarom de pijlen maar.  


Omdat ik Wolphaartsdijk weer uit wandelde kwam weer de twijfel, foute namen op de beschrijving en nog geen rust gezien.  

Maar gelukkig bleek alles toch goed en kwam ik aan bij het sportveld voor de eerste echte rust, na de twee tussenrusten. Ik had 11 km afgelegd, tenminste volgens de beschrijving, maar het bleek al ruim 13 te zijn (volgens mijn GPS), zelf als ik het stukje wat ik eerder had terug gewandeld niet had meegeteld. Even rusten en toch aangeven dat soms een herhalingspijl wel erg handig is zeker op langere stukken. 




 


Daarna liep ik verder voor het tweede stuk dat o.a. door Oud Sabbinge ging.  





Later liep de tocht langs het Veerse Meer wat heel mooi was, zeker met het weer.


En op dit stuk waren geen problemen met de pijlen, het was goed aangegeven. Genietend van het Veerse Meer met ondertussen een paar filmpjes en foto's maken kwamen we bij de tweede rust.  

    


Bij het knippen van de controlekaart werd gezegd dat de routebeschrijving niet altijd correct was en de pijlen gevolgd dienen te worden. Maar doen dus.  
Maar eerst dronk ik nog even iets. Daarna liep ik verder voor de tweede helft van de tocht.  
Hier dacht ik even een leuke foto te maken. 7 Dagen per week open en toch gesloten. (maar er stond onder dat ze wel gesloten waren tijdens de middag) 

En wederom liepen we een stukje langs het water.


Daarna kwamen we weer even terug in Wolphaartsdijk 
Op een bepaald moment kwamen we weer bij een tussenrust, waar een man een wandelaar aan het afplakken was. Daarom werd verzocht even zelf drinken in te schenken. 

Na deze rust liepen we verder langs het water en even later kwam ook de 20 kilometerroute erbij.  
  








Nog wat later ging de 30 kilometerroute weer richting Goes. Tenminste dat was de bedoeling.   



Want even later kwamen we bij een splitsing. 
Loop ik nu niet weer van Goes af??? 
Er was een doorlopende weg waar ook nog een bord onder stond verboden voor onbevoegde en de pijl (die voor de 20 kilometer bedoeld was) stond dusdanig dat je weer op een dijk kwam waar al eerder was gewandeld. Hier liepen vele wandelaars verkeerd.   

Toen ik weer bijna bij een punt was waar ik al eerder had gelopen (het punt waar de 20 kilometer er eerder bij was gekomen) en ik Goes eigenlijk steeds verder zag verdwijnen besefte ik dat ik weer een pijl niet had gemist. En je kon nergens meer afslaan. En ik niet alleen, want de wandelaars die ook verkeerd waren gelopen kwamen me tegemoet. (Of het had op een onverhard pad moeten zijn, maar daar stond geen pijl.  

Toen we de doodlopende weg inliepen was al snel weer een pijl te zien. We kwamen aan in Wilhelminadorp, waar we over de brug liepen, die even later open ging.  



Op naar de Vier Linden de derde rust. Maar daar waren we nog niet, want we liepen eerst langs het Goese Meer.




  

Daarna kwamen we pas bij de Hollandse Hoeve waar de Vier Linden een onderdeel van is. Ondertussen had ik al ruim 30 kilometer gewandeld (en ik werd het zelfs een beetje beu)  

Bij de Vier Linden kwam ik in gesprek met een meisje dat vertelde dat er inderdaad fouten in de route zatten en dat de pijlen ook soms slecht waren aangegeven. Verder was de afstand (ze liep 40) meer dat op de routebeschrijving stond aangegeven. (Zeker het eerste stuk van 11 kilometer was langer) Uiteindelijk was ik zo van slag dat ik vanaf de laatste rust met een paar wandelaars ook nog helemaal de verkeerde route nam, omdat we geen gele pijl meer zagen. 
We moesten langs de tennisvelden van het sportpunt (CIOS) en thuis besefte ik pas dat ik die wel wist te liggen, maar uit vermoeidheid gewoon aannam dat mijn medewandelaar het wel wist.





 
Ik zei dat ik beter met het meisje waarmee ik bij de laatste rust had zitten praten mee had kunnen lopen, maar ze bleek uiteindelijk net 100m voor ons te wandelen. 
Mijn navigatie op de mobiel gaf ruim 36 kilometer aan en het was dan ook over vijf toen ik me kon afmelden. Als mijn broer op zaterdag niet zou meewandelen had ik het waarschijnlijk bij deze dag gelaten. Jammer , want ik was dit niet echt gewend van de Ganzestaddagtochten.  

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten