zondag 25 juni 2017

Vrijdag 19 juli 2013 (Dag van Cuijk)

 
De laatste dag, vandaag zou mijn broer dus niet starten. Hij zou uitslapen en daarna genieten van zijn KRO VIP arrangement. Eten en daarna kijken naar het passeren van de wandelaars op het Keizer Karelplein. Maar hij zou eerst op het station nog 2 flesjes aan mijn moeder afgeven, zodat ik in Cuijk kon worden bevoorraad.


Het wakker worden ging goed. Zelf had ik de iPad de gehele week als wekker ingesteld. was wel een risico omdat ik dit nog nooit had uitgetest. maar het werkte gelukkig en ook de draagbare radio was als wekker ingesteld.
Samen met mijn broer waren er nog 963 wandelaars uitgevallen.
Zelf had ik de late start zodat ik rond half zeven kon beginnen aan de laatste dag.  

Wachten om te starten. 


De laatste dag, nog 40 kilometer te gaan. 
Het eerste gedeelte tot Weezenhof en de stadsdijk was hetzelfde als de tweede dag. 
35 Jaar getrouwd 

Op zichzelf wel jammer, maar dat schijnt logistiek het beste te zijn. Er moeten natuurlijk wel op een aantal plaatsen verkeersregelaars worden gezet. Wel zag ik een echtpaar dat vandaag hun 35ste huwelijksfeest vierde met een wandeling van 40 km.  
Even een stukje gitaar spelen. 


Zonnetje 



Het was weer vroeg zonnig. 
Even naar de toilet bij Tante Annie 



Op weg naar de wijk Weezehof. 



Toen ik na anderhalf uur de stadsdijk bereikte liep de tocht in tegenstelling tot de tweede dag richting St.Walrick en Overasselt.  

Zwaaien naar omroep Gelderland. 

Radio Veronica 
Halverwege nam ik mijn eerste rust.
Even genieten van de wandelaars die voorbij liepen. En wat foto's maken.
Voor degene die vragen waarom dit nummerbord ineens tussen de foto's staat, het gaat op de letters VKB die die de afkorting vormen van Volgende Keer Beter. Een zaalvoetbalploeg waar ik in heb gevoetbald, maar die niet zo vaak won. Vandaar de naam. (En het geldt nu uiteraard ook voor mijn broer wat betreft de Vierdaagse van 2014) 
Ik werd zelf ook nog op de foto gezet.  
Een kleurrijk gezelschap wandelaars kwam voorbij. 

En ook deze indiaan hield er nog de moed in.  

Nog even van alles checken op de telefoon. 
Overasselt 
Bij Overasselt begon het laatste nieuwe gedeelte van de Vierdaagse. Ik moest linksaf. 

Echt een ander stuk dan de 50 kilometer.   

Nog een klein stukje Overasselt dan volgt de splitsing 30 en 40 kilometer.
De 30 kilometer liep een klein stukje mee om daarna weer af te slaan.  
Zang en muziek 
De 40 kilometer liep uiteindelijk Overasselt uit. 


Lopend langs de Maas. 

Een stuk langs de Maas. Hier was de zon wel even goed te voelen, er was weinig beschutting.  


Mijn Tour de France petje waaide een aantal malen af tijdens dit stuk langs de Maas.
Er stond een drinkpost op dit stukje.  


Linden (en Brabant) kwam in zicht.  
Ik hoorde dat het ongeveer anderhalf uur duurde tot we bij de brug waren die de wandelaars naar Brabant leidde.  



En Linden het plaatsje waar volgens de verhalen ieder jaar iets aparte wordt gedaan met een thema.
Het Brabantse land , Linden kwam in zicht. 


Terugkijken richting het wandelpeloton. 



Maas 



Het mooie weer geeft leuke plaatjes. 

En dat klopte ook. Dit jaar was het thema Het Koningshuis en de kroning van 30 april j.l. Net voor Linden wilde ik aquarius kopen maar dat was op.
De wachters staan al klaar.

In Linden werden we verwelkomt door 2 wachters.  
Nederlandse vlaggen. 

Groot plein in Linden even wat rusten. 
Ik besloot om op het centrale plein te rusten. Ik kocht wat te eten. Ook hier was geen aquarius. Dus besloot ik maar 2 kleine flesjes AA drink te nemen. Die zijn echter erg vies om te drinken. (Werd ik daar ook niet jarenlang misselijk van tijdens de Vierdaagse?)  
Na een klein kwartiertje liep ik verder, genietend van de versieringen in Linden.  
Koning en koningin. 
Kerk van Linden. 
Versierde fietsen. 
Maar wel opletten natuurlijk want er was ook een controle.  

De Gouden Koets. 
Misschien niet zo'n handige plek, maar het aanwezig zijn van diverse faciliteiten voor de controleurs (toiletten, eten en drinken) zou daar wel eens de reden van kunnen zijn. 
Zaklopen en koehappen. 

Oranje boven leven de koningin 

Koningen 
Koninginnen 
De huidige koning en koningin.
Prinsessen 
De "echte" King Elvis Presley. 
Kindertekeningen. 
Blauw bloed 

Nog een Gouden Koets. 
Wordt zelf even de Vierdaagse koning en koningin. 



Weer even verkoeling zoeken. 


De tocht ging verder richting Beers, een bekend plaatsje vanuit de 50 kilometerroute. Echter komen deze wandelaars vanuit Grave, Gassel.   



Wat een prachtig weer met een prachtig uitzicht.  


Maar voordat Beers werd bereikt liepen we langs de Kraaijenbergse Plassen.   
Geweldig uitzicht tijdens de laatste wandeldag. 






Op weg naar Beers. 
Omdat het zonnig weer was, kon er volop worden genoten van deze omgeving.  
De kerk van Beers kwam al in zicht maar toch duurde het nog even voordat Beers daadwerkelijk was bereikt.  

Ik liet het ook allemaal op mij af komen, dit was echt een stuk wat anders was dan bij de 50 kilometer.  

Kerk van Beers komt al een stukje dichterbij. 
In Beers loop je weer een stukje met de 50 kilometerroute mee om daarna direct naar Cuijk te gaan. 



Eindelijk in Beers. 

De 50 kilometer sluit ondertussen weer even aan. 


Ik besloot dit jaar geen puddingbroodje te kopen, het liep lekker. Wel probeerde ik mijn moeder te bereiken die in Cuijk stond.  

Ze zou net om de hoek staan waar de 50 kilometer die dus een extra lus hadden gemaakt via Vianden weer aan zou sluiten.  

Bijna in Cuijk.

In Cuijk aangekomen moest ik nog een paar straten doorlopen. Ik wilde nog even naar het toilet gaan maar de rij was dusdanig groot dat ik besloot om dit maar even uit te stellen.  
Weer even verkoeling in Cuijk. 
Weer een kans om het petje nat te maken. 

Al snel zag ik mijn moeder met haar vriendin.  
Helaas was er (in tegenstelling tot de 50 kilometerroute) geen cafeetje om even wat te drinken. En om een heel stuk terug te lopen zag ik niet zitten.  
Het ging wel goed verder, maar om nu extra meters te gaan wandelen om even te zitten en daarna weer een stuk terug te wandelen, liever niet. Ik was natuurlijk vanochtend ook laat gestart. Na een kleine rust in het begin van Cuijk liep ik verder naar het centrum van Cuijk. Maar eerst even wachten tot de trein gepasseerd was en de bomen weer open gingen.

In Cuijk is het altijd druk en gezellig.  

Door het centrum van Cuijk.
Muziek in Cuijk. 
De Brabantse vlag, we zijn dan ook (nog even) in Brabant. 






Op weg naar de Maasboulevard.
Maar voor je het weet ben je alweer door Cuijk en gaat via een tunneltje richting de Maasboulevard. Daar ligt de brug die Brabant met Limburg verbindt.  
Tenminste alleen tijdens de Vierdaagse van ongeveer 7.30u t/m 15.00u. Normaal ga je met de pont over.  
Om 12.57u liep ik de brug op. 


Net voor de brug probeerde in de drukte (je kon echt niet passeren) een militaire groep toch door te douwen. Ik irriteerde me daar zo erg aan, dat ik een militair even aan de kant drukte. Het gaat gewoon niet. (Then the captain is mar 'n bietje minder proud, zei ik in een combinatie van Engels en Brabant).




Muziek net voor het overgaan van de brug bij Cuijk. 
Daarna liep ik via de brug de Maas over.   


Klederdracht op de brug. 


Blik op Brabant. 


Nog een klein 'saai' en wat drukker stuk (door het smalle pad) van de Brug naar Mook om daarna eigenlijk al een voorproefje te krijgen van de Via Gladiola.  

Zwaaien naar de supporters op de boot. 
Druten wil de honderdste Vierdaagse weer verwelkomen. 

Mook komt weer in zicht. 

De zegetocht kon beginnen. In het begin van Mook moest ik bij een Schrobelertentje naar de toilet. Beneden langs de Maas was er een lange rij, dus ik ging met een trap naar boven richting het parcours. Hier stonden slechts 2 personen te wachten dus ik sloot snel aan. Snel aan de beurt, dus ook snel weer verder.  
Richting de markt van Mook en daarna over de grote weg.   
De Via Gladiola? Dat duurt nog een paar uurtjes toch! 


Weer een Free Hug in ontvangst nemen. 
Zet me neer schreeuwde het meisje, ze kennen me hier. 




Ze werd toch nog een flink stuk meegenomen.  
Eindelijk werd ze neergezet, ze was een paar honderd meter gedragen. 






Molenhoek, weer een stukje dichter bij de finish.  


Het publiek bleef enthousiast. 


Zoals ieder werd het aan de kant steeds drukker, zeker toen Molenhoek was gepasseerd en Malden werd ingedraaid. 
Gladiolen.



Weer even scannen. 
Al snel was ik bij KNBLO tent waar ik besloot nog even te rusten. En mijn kuiten weer te laten koelen.
Om na een kwartiertje verder te wandelen.   
Malden is altijd ook een kilometer of drie, maar door de drukte en gezelligheid wordt de vermoeidheid vergeten en loop je gewoon door. De eerste gladiolen worden ondertussen al uitgereikt.   
Wat is dat voor een leuk ding?  
Een doos waar door een constructie de handjes omhoog gaan. 

Hier van voren gezien. Erg leuk.

Malden was versiert met vlaggen en ballonnen. 




Nog meer Free Hugs. 
Draaiorgel 



Iedere stap bracht de wandelaars dichter bij de finish. 


De Via Gladiola kwam ondertussen in zicht. En dan als je Malden door bent volgt snel de laatste knip. 



En een verhoging waar danseressen je proberen te verleiden om eroverheen te lopen.


Je kunt er natuurlijk ook langs lopen. 

Maar menig wandelaar liep er overheen. 
Van militairen tot 2 meisjes die op hun T-shirt dat ze Free Hugs wel leuk vinden.   






Bijna bij de Via Gladiola. 
Muziek van de Laatbloeiers. 
Ook de 'Vierdaagseheld' Jan van Vulpen (de boomzager voor de weinige wandelaars die dat misschien nog niet weten Knipoog) stond weer langs de kant. Hij deelde nu platen uit die je als reclame achterop jet rugtas kunt doen. Ik besloot een plaat te scoren, die door hem in mij rugtas werd gedaan. Hij klopte op mijn schouder, weer gratis reclame. Overigens waren er aan wandelaars gele kaarten uitgereikt als waarschuwing voor het plakken van stickers op lantaarnpalen etc. Bij een volgende waarschuwing volgde uitsluiting van de Vierdaagse.  

De militairen krijgen hun medaille en kunnen zich opmaken voor de intocht. 



De Via Gladiola was ondertussen echt bereikt 


Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten