zondag 31 december 2023

Tweeduizend vierentwintig

Het is nu vijf voor twaalf op oudejaarsavond 2023. De tijd loopt langzaam naar 2024. Terugkijkend op 2023 kan ik zeggen dat het een slecht Vierdaagse jaar was. Al tijdens de Zevendorpentocht (10 dagen voor de Vierdaagse) was ik misselijk geworden en zelfs even door de EHBO behandeld. Toen was het heel warm. En dat was eigenlijk niet overgegaan in de week tot de Vierdaagse. Bij het inschrijven op zondag moest ik ook weer lang in de rij staan. Misschien vind ik dat wel het lastigste van de Vierdaagse. Ondanks dat het maandag beter ging voelde ik me nog steeds niet happy. Dus toch maar starten op dinsdag. 

Maar laten we met het begin starten. Ik had begin januari nog weinig (lange) wandelingen gelopen i.v.m. de vervelende hielspoor.  Hoewel ik al zogenaamde shockwave therapie had en dat ook echt wel hielp bleef het een vervelende blessure. Zeker bij de langere wandelingen. Dus de inschrijving in februari bleef een gok. Daarna eerst carnaval met als motto “Kende ‘t Lieke”.


En hoewel iedereen het Lieke leek te kennen zal  de echte historie in 2024 geschreven worden.

In maart stonden Venus en Jupiter aan de avondhemel. 
Later die maand ging ik terug naar mijn roots. Meerle in België. Een heel regenachtig tocht die ik zeker nog eenmaal met beter weer wil wandelen.
Maar langzaam werd het lente en ik ging een weekje naar Texel. 
Twee dagen voordat ik vertrok was ik al wat verkouden. Dus maar testen op corona, maar dat was negatief. Donderdag een kuurtje gehaald bij de dokter. 
Maar het ging niet over en leek zelfs erger te worden. Dus de week was in dat kader wat minder, hoewel ik nog veel heb gedaan. Maar toen ik vrijdag 28 april moest terugrijden was ik toch wel een beetje bang. Erg weinig geslapen en wat suffig. Dus maar rustig aan.
Ook heb ik dit jaar vier Vestinglopen gewandeld. De eerste in Gorinchem hadden we gemist. Daarom zijn we in Steenbergen begonnen.
Van de vier Vestingtochten die we hebben gewandeld was Hellevoetsluis ook mede door het weer en de omgeving wel de mooiste. Helaas zijn de wandeltochten in 2024 maar 5 kilometer.
De eerste Vierdaagse stond in mei op het programma. Het was de avondvierdaagse die ieder jaar door THOR werd georganiseerd.
En langzaam werd het juli. Tien dagen voor de Vierdaagse van Nijmegen liep ik 30 kilometer in Tholen. Ze zogenaamde Zevendorpentocht die ik al heel veel had gewandeld.
De maan stond aan de hemel.
Het was heel warm die dag. Ron Konijn liep mee maar bleef steeds achter. Met mij leek het goed te gaan.
Maar toen ik me na afloop verslikte in mij drankje moest ik overgeven en werd naar de EHBO geroepen. Daar moest ik letterlijk afkoelen, 
Dat bezems op deze bezemwagen leken wel een voorbode te zijn van de Vierdaagse.
En na 1 dag was het zowel voor mijn broer (rugproblemen) en mij (misselijk en mijn rugtas leek wel lood) over. Tot 20 kilometer ging het goed maar daarna werd ik weer misselijk. En nu was het niet echt warm.
Dat was dus 3 dagen genieten langst de kant en genieten van diverse bandjes.
Jessica een van onze huisgenoten voor deze week werd wel de held door 4x 50 km te voltooien. Al was ze iedere dag wel steeds net voor de eindtijd binnen. Maar wel gehaald en hier nog even poseren voor de foto.
Het wandelen lag daarna even stil dus maar genieten van de rest van de vakantie. En ook de Oude Markt zingt een vervolg op Roosendaal zingt was een leuk evenement.
Eind september was de reünie van de Gouden kruisdragers. Dit jaar ook weer met een wandeling. Wij besloten aan te sluiten bij de reünie omdat we tijdens de Bloesemtocht al een aantal maal door Buren hadden gewandeld en we geïnteresseerd waren in de geschiedenis en het museum. 
In september was ik ook 60 jaar geworden. Dat heb ik gevierd op 20 oktober met een etentje bij Loof in Roosendaal.
Langzaam liep het naar november en december zonder veel wandeltochten. Ik bleef toch wat minder in mijn vel zitten en had soms ook hartkloppingen. Ik bleek later boezem fibrilleren te hebben. Zou dat het onprettige gevoel verklaren waar ik al sinds april (toen ik ongeveer 3 weken ziek ben geweest) verklaren.
Natuurlijk weet je het niet, maar het zou kunnen. Had het ook invloed gehad op de Vierdaagse? Het blijft speculeren. De Kerst kwam ondertussen in zicht dus nog wel even naar Intratuin voor de Kerstmarkt.
Het werd ook de tijd van vele regenbuien, maar dat gaf ook mooie regenbogen.
Hartverwarmend Roosendaal begin december was op zaterdag dan ook aardig verregend maar zondag ging het beter.

De Kerst werd gevierd en op 27 december heb ik de jaarlijkse kaarsen aangestoken in de Basiliek.
Verder werd op 2de Kerstdag , 28 december en 29 december de voorstelling Robin Hood in het theater opgevoerd door Stichting Jong. 
En dat was zeker ook de moeite waard
En ook het Outlet centrum in Roosendaal was in Kerststemming. En zo liep 2023 ten einde.
Of ik in 2024 de Vierdaagse ga lopen is nog zeer onzeker. Mijn gezondheid gaat voor. Misschien later nog wel eens en misschien was 2022 ook wel de laatste (21ste) die ik heb gewandeld. Al was dat slechts een driedaagse. En zo wordt het langzaam 2024. 

Als laatste wens ik iedereen een gezond 2024.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten