zondag 2 september 2018

Airborne wandeltocht 1 september 2018 (25,0 km)


Vandaag kon ik onverwachts toch mijn 10de Airbornetocht wandelen. In eerste instantie stond vandaag namelijk de reünie Goudenkruisdragers Vierdaagse op het programma, maar deze was vanwege te geringe belangstelling afgelast. Mijn broer ging i.v.m. zijn late dienst niet mee.
Om iets over zeven vertrok ik via Rotterdam-Utrecht richting Oosterbeek. Zoals zo vaak weer met een omweg omdat er vandaag werd gewerkt op het traject Breda-Tilburg.
Gelukkig stoppen tijdens de Airbornetocht alle treinen in Oosterbeek. Vandaar dat ik in Utrecht de sneltrein kon nemen.

Rond half tien was ik in Oosterbeek, waar al een muziekkorps aanwezig was die richting de start liep.



Omdat ik reeds eeen ticket in de voorverkoop had gekocht kon ik direct naar de start doorlopen.

Het was al erg druk.
Hier zag ik weer het korps wat ik zojuist was gepasseerd.



Gedurende het eerste stuk kun je vanwege de drukte wat minder goed doorlopen.


Op de ruime straat valt het nog wel mee ...
… maar op een bepaald moment wordt het smaller.

Natuurlijk bezocht ik even het kerkhof. Hier liggen vele soldaten die tijdens de operatie Market Garden hun leven hebben gegeven voor onze vrijheid.




We never forget.


Nadat ik het kerkhof had verlaten kwamen we weer in de buurt van het station.

Om daarna snel rechtsaf te gaan.
Omdat hier de afstanden al vlug splitsen kun je beter door gaan lopen.





De tocht liep door bosrijk gebied.



En op diverse plaatsen was iets te zien wat verband hield met de Slag bij Arnhem.

In de buurt van Wolfheze nam ik mijn eerste rust. Even wat drinken.


Daarna liep ik verder. Ik kreeg (ondanks mijn knieband wat last van mijn linkerknie.)
Zou het door mijn "oude" schoenen komen, die nu nadat ik er ook mijn laatste Vierdaagse op heb gewandeld, nu echt afgeschreven zijn.
Even een sanitaire stop. Overigens werd verteld dat er op het terrein ook toiletten waren. De man voor me besloot daar naar toe te gaan, zodat ik de eerste wachtende werd.



Daarna liep ik verder richting de landingsvelden (waar nu een midgetgolfterrein gevestigd is).
Ik kreeg toch met tijden steken in de knie en begon een beetje ongerust te worden i.v.m. de kustmarathon op 7 oktober. Bij het sportterrein, na ongeveer 14 kilometer besloot ik weer even te rusten. Nu wat langer.
Na de rust liep ik langst dit kanon.


Op diverse plaatsen werd muziek gemaakt.

En ook hingen er vlaggen van de Airbornetocht.


Soms zakte de pijn in de knie om later weer terug te komen. Ook de onverharde ondergrond deed niet veel goed.



De tocht ging verder richting Doorwerth.





Even later kon je voor een muntje van 5 cent een "In vrede geslagen" muntje slaan.



Na iets meer dan 20 kilometer kwamen we bij het uitzicht Duno aan.



Dit geeft een mooi uitzicht richting Arnhem.
Hier heb ik weer even gerust. Na de rust kwam ik even in gesprek met een vrouw over fotograferen, maar kon haar (door mijn weer pijnlijk wordende knie) niet volgen.


Ik besloot rustig richting de finish te lopen dan ging het wel. Verder had ik nog voldoende tijd.



Nog even de laatste controle ophalen.


We liepen langst de Westerbouwing en kwamen al snel Oosterbeek weer binnen


Not one shall be forgotten


Langzaam naderde ik de hoofdstraat. Op een bepaald moment kwamen er loper van Ome Joops tour langst. Een beetje te vergelijken met de jeugdronde in Roosendaal.


Deze dames zongen liedjes in de stijl van de jaren 40.



Ik bereikte de hoofdstraat nog een klein stukje te gaan.

Er was hier veel muziek.




Omroep Gelderland was ook aanwezig.


Ik had mijn 10de Airbornetocht voltooid ondanks de pijnlijke knie. Ik besloot mijn schoenen nu echt af te schrijven.


Na het ophalen van de medaille dronk ik nog wat.

Daarna liep ik naar het station.

Onderweg maakte ik nog een aantal foto's



Ik nam de trein richting Den Helder die ook in Utrecht stopte. Daar had ik iets langer de tijd om over te stappen zodat ik een paar broodjes kon kopen.

Uiteindelijk ging ik vanuit Utrecht via Rotterdam weer richting Roosendaal. Om half acht arriveerde ik daar.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten