maandag 25 november 2019

Bevrijdingsfietstocht 25 november 2019 (9,2 km)

Vandaag besloot ik de bevrijdingsfietstocht te gaan fietsen en ondertussen kijken naar de diverse punten die aan de bevrijding van Roosendaal op 30 oktober 1944 herinnerde.
Bij het Kadeplein stond een punt waarop iets verteld werd over de bevrijding.
Met uitzicht op de Poarbear, de naam van de eenheid die Roosendaal heeft bevrijd.
Herinnering

Voor de kerk aan de Kade stond een beeld van aardsengel Michaël.

Op de Oude Markt (waar de route officieel begon) ging de tocht langst het oude gemeentehuis. Het monument achter dit gebouw kon ik nog niet vinden. Later bleek dat ik op het verkeerde punt had gezocht.
Daarna naar de bunker aan het eind van een lange gang op de Oude Markt.
Bunker
Struikelstenen in de Dominéstraat die herinnerden aan de ondergedoken en later vermoorde familie Flinker.

Bij Mariadal was een beeld te zien van de verzetstrijder pater Averdieck. Hij is in Vught gefusilleerd.

Daarna zag ik nog enkele struikelstenen.

Daarna kwam de tocht aan bij het station. Deze is in mei 1944 gebombardeerd door de geallieerden, maar de meeste bommen kwamen op melkfabriek Het Anker. Een zwarte bladzijde in de Roosendaalse geschiedenis


In de Parklaan staat deze knielende vrouw die zich ontdoet van de ketenen. Op 4 mei vindt hier altijd de Dodenherdenking aan.

Even later kwam ik langst de Mariakapel. Omdat deze open was maakte ik een aantal foto's.







Daarna richting de Molenstraat. Daar was deze plaquette te zien.
"Het vuur dat woedt,getemd door moed."
Via de Dunantstraat verder fietsen naar de RK begraafplaats.
Hier zijn een aantal oorlogsgraven te zien van burgers die zijn gedood. Deze 3 graven zijn van een oudoom en 2 achternichtjes van mij. (Moederskant)

Ook waren er graven van zowel Britse als Nederlandse militairen.

Vervolgens kwam ik aan in de Bachlaan. Op deze algemene begraafplaats waren ook oorlogsgraven te zien.

Het meeste wat er te zien zou zijn was nu gepasseerd. Alleen de commandokazerne moest nog worden bezocht.

Daarna reed ik weer terug richting huis. Ik had ongeveer 15 kilometer gefietst/gelopen. (Wel had ik de GPS al bij mij thuis aangezet en ik was soms zoals op de begraafplaatsen gaan zoeken naar de diverse punten)

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten