zondag 10 maart 2019

Enclave wandeltocht Baarle Nassau/Hertog 10 maart 2019 (18,9 km)



Na het carnavalsweekend waar hieronder nog een filmpje met foto's dit weekend weer een serieuze wandeling.
We hadden de keuze uit 4 opties, zaterdag Breda en Oudenbosch, zondag Etten-Leur en Baarle Nassau/Hertog. We kozen voor de Enclavetocht in Baarle. En dat ondanks de storm die later op de dag was voorspeld.
Nadat we waren gestart was al weer snel duidelijk waarom het de Enclavetocht werd genoemd. Baarle bestaat uit een aantal Nederlandse en Belgische Enclave. Zodoende is het bovenstaande huis verdeeld in een Nederlandse en een Belgische helft.
Mijn broer en ik besloten onze regencape aan te doen. Het regende namelijk een beetje en zodoende kon ik ook mijn camera droog houden.

We hadden gekozen voor de 18 kilometerroute

Al snel verlieten we Baarle.


Helaas waren sommige stukken door de regen erg drassig.


Maar gelukkig waren er ook verharde gedeeltes.

Toen we bij de eerste rust aankwamen besloot ik om mijn regencape toch maar aan te houden ondanks dat het droger leek te worden.
Acheraf bleek dat een goed besluit omdat het toch steeds weer begon te druppelen.
Bij de rust dronken we wat.

Daarna verder voor het tweede gedeelte. De 6 en 12 kilometer waren ondertussen gesplitst.

We liepen weer op een verhard stuk weg. Dan loopt het (ondanks de regen) wel beter.


Maar al snel kwamen de drassige stukken weer. Dus maar voorzichtig om niet uit te glijden.

Wat een modderboel šŸ˜€


Soms was de vraag Zijn we nu in Nederland of Belgiƫ, maar hier was het wel duidelijk.



We liepen ondertussen langzaam richting de tweede rust. Ook hier hebben we wat gedronken.

Nog een kilometer of negen te gaan.
Dit paard liet zich mooi fotograferen.


Helaas wederom soms langst drassige paadjes. Overigens was door het weer het aantal wandelaars beduidend minder dan men gewend was. Op een zonnige dag komen er ruim 100 wandelaars deze mooie tocht wandelen.




Ondertussen begon naast de regen het ook harder te waaien. De storm was in aantocht. We hoorde dat de Efteling al attracties had stilgelegd en vliegveld Eindhoven ook geen vluchten meer liet vertrekken.

Deze hekken waren al omgewaaid.


Ondanks dat we hier nog niet direct Baarle inliepen kwam de finish wel in zicht.


Omdat de storm steeds heftiger werd kwam mijn regencape steeds tegen mijn gezicht.

We liepen namelijk recht tegen de wind in.


De laatste rust (ja vandaag waren er 3 op 19 kilometer) was bij Brouwerij De dochter van de Korenaar. Een man was bloembakken aan het rechtzetten. Ik vroeg hem of dat wel zin had, maar hij dacht van wel.

Bij deze rust dronken we weer wat en ook deze bierflesjes moesten op de foto.

Bij het verlaten van de rust bleken inderdaad de bloempotten weer omgewaaid.

En ook dit paaltje moet volgens mij niet zo scheef staan.
Deze kinderen op de wip hadden geen last van de storm.


Grappig: Alle dagen open, maar toch woensdag gesloten.

Nadat we Baarle hadden bereikt, nog even een paar foto's maken van de kerk.



Nog even van Belgiƫ naar Nederland lopen ...



… en een paar meter verder weer terug naar BelgiĆ«.
We dronken nog wat en reden naar huis. Ik was blij dat ik thuis was wat de storm was toch wel heftig.

STORMSCHADE 
Toen ik mijn straat indraaide zag ik op het eerste pleintje in mijn straat de brandweer.
De storm had inderdaad goed huisgehouden. Er was een boom omgewaaid en had een aantal schuttingen en huizen beschadigd.

Hieronder een aantal foto's.





Ik bedacht dat dit ook bij mij had kunnen gebeuren. Er staan namelijk ook bomen dicht in de buurt van mijn schutting.


Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten