zondag 13 december 2020

Wandeling Wouwse Plantage Groene route lang 13 december 2020 (11,7 km)


Het was vandaag goed weer om een stukje te wandelen.
Ik besloot weer richting de natuurpoort bij de Wouwse Plantage te gaan om daar een wat grotere tocht te maken.
Ik koos voor de groene route, later kon ik nog beslissen of het de lange of korte variant werd.

Wouw in de verte.

De eerste kilometer was hetzelfde als de gele route die ik enkele weken geleden heb gewandeld.
Verse Koffie , snoep en ijs.
Helaas was er een lockdown afgekondigd, dus mocht ik besluiten de lange route te nemen, had ik geen gelegenheid om te rusten.




Ik kwam bij de splitsing waar ik de "gele" route kon verlaten en de groene verder kon vervolgen/
Als eerste kwam ik nu op een smal pad.
Met een mooi uitzicht.

Het bruggetje over. 
Wel even uitkijken.


Nog steeds liep ik op het smalle pad.





Maar uiteindelijk kwam ik op een breder gedeelte. Ik besloot de lange versie te wandelen.


Waar ik deze mooie paddenstoelen zag.
Uiteraard moesten die op de foto.

Golfbaan


En wederom mooie paddenstoelen. 

Er waren meer wandelaars in het bos. Maar over het algemeen was het rustig wandelen.
Linksaf

Ik kwam weer op bospaden.
Ook hier waren nog paddenstoelen te zien.


De padden liepen omhoog en omlaag.





Even later kwam ik op een open vlakte.








Daarna weer over padden die omhoog en omlaag gingen.

Best wel goed om de conditie op te bouwen.


Weer omhoog.



Weer zag ik paddenstoelen.







Op sommige plaatsen was het best wel een beetje drassig.







Ik kwam bij de weg van Wouwse Plantage naar Huijbergen. Deze moest ik oversteken

Ook hier ben ik welkom, tenminste tussen zonsopkomst en zonsondergang.
Rechtdoor




Weer kwam ik in het bos terecht.


Herfsttafreel




Ik kwam in het 3e wereldbospad.

En heel mooi pad met 
De naam het “Derde Wereldbos” is in 2019 veranderd in “De Nieuwe Wereld”. Met de aanleg van het Derde Wereldbos werd uiting gegeven aan de overtuiging dat tussen de eerste en de derde wereld niet alleen verschillen bestaan maar ook overeenkomsten. Ontbossing is een gemeenschappelijk probleem, ondanks de verschillende oorzaken. Bij ons is dat milieuvervuiling, in de derde wereld is dat houtkap en erosie. Om mensen bewust maken van de verschillen èn de raakvlakken met de derde wereld is in Wouwse Plantage een Derde Wereld bos aangelegd. Met dit project werd aangegeven dat herbebossing in de derde wereld van levensbelang is en dat de derde wereld onze hulp daarbij hard nodig heeft. Het onderhoud van het bos is geheel in handen van een stichting en wordt uitgevoerd door vrijwilligers. 




Ik kwam weer in de buurt van de voetbalvelden, waar ik enkele weken geleden ook al langst kwam bij de gele route.


Ik moest dan ook weer een stukje van de gele route wandelen.

Maar nu ging ik eerder naar links.


Hier was het erg drassig.

Zo drassig zelfs dat ik een paar 100m voor het einde niet echt omhoog kwam. Ik gleed iedere keer naar beneden.


Toen ben ik maar voorzichtig langs de andere kant van een boom omhoog geklommen. Ik zette me af aan de boom die er stond.

Mijn schoenen waren nu wel erg vuil. Daarom heb ik ze maar even gewisseld en achterin mijn nieuwe auto gelegd.
Het was een mooie wandeling maar wel erg intensief. Daarom de rest van de dag maar wat uitgerust. Maar een goede douche doet dan wel goed.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten