zondag 6 november 2022

Urban Walk Breda 6 november 2022 (12,5 km)

 


Na 2 jaar wachten was het op 6 november 2022 zover. 


De Urban wandeltocht in Breda kon eindelijk doorgaan. Een tocht waarvoor ik me al 2 jaar geleden had opgegeven en maar liefst €22,00 had gekost. 
Maar je zou dan ook door gebouwen lopen was beloofd. Dat ik zo nadrukkelijk het bedrag noem heeft een reden maar daar kom ik later op terug. Zelf had ik me ingeschreven voor de 18 kilometer maar dat had ik gewijzigd naar 11 km. (Wat uiteindelijk 12,5 km was).

Het ging een heel stuk beter met de hielspoor maar het was nog niet helemaal weg. Dus maar verstandig zijn ondanks dat 11 km natuurlijk ook wel een stuk was. Maar ik kon het rustig aan doen want mijn broer liep 18 km. Hij zou om 9.15u starten en ik om 9.45u. Maar toen we aankwamen konden we direct starten. Waarschijnlijk waren de tijden bedoeld als bloktijden tijdens de Corona crisis. Al snel bleek dat ik het nog rustig aan moest en wilde doen. Mijn broer liep al door. Bij het Chasse theater moesten we oversteken richting Pathé de bioscoop. 
Hier heb ik in het verleden een aantal films gekeken. Maar tegenwoordig hebben we in Roosendaal ook een nieuwe bioscoop. Helaas moest deze natuurlijk in de Corona crisis langdurig dicht. Ook zag ik de Koepel waar vroeger de drie (eerder vier en later twee) van Breda gevangen hebben gezeten. De laatste twee werden in 1989 vrijgelaten en overleden vrij snel daarna. 
Even later liep ik langst een aantal mooie wandschilderingen. 
Uiteraard moest dit op de foto. 


Even later liep de tocht langst de Eglise Wallone. 



Daarna kwam een hofje waar ik ook naar binnen liep. Ook heel mooi. 


En ook de kerk moest op de foto. 







De turfschipper werd even later bezocht. 




Daarna richting de markt, waar Vrouwe Justitia te zien was met haar weegschaal, zwaard en blinddoek. 
We liepen langst de kerk door een aantal winkelstraten. 

De Barones (winkelcentrum) werd gepasseerd. 

Hier was ook een soort passage waar je even kon kijken. (Het Sas). Maar uiteindelijk moest je gewoon rechtdoor. 



We liepen langst een singel richting het koningin Wilhelmina paviljoen en de KMA een militaire opleiding. 




Vroeger in mijn diensttijd moesten we bij de KMA zwemmen. Nou ik niet want zwemmen kon ik niet goed. Helaas bang gemaakt tijdens de zwemlessen op de lagere school. 


De tocht was aangekomen bij het Valkenberg een park in Breda waar bij de uitgang het Nassau-Baroniemonument stond. 
In de verte was het station al te zien waar doorheen werd gewandeld. 

Voor de zekerheid ging ik nog even naar het toilet. Daarna liep ik verder. 



Nadat ik het station van Breda had gepasseerd duurt het even voordat we bij de volgende bezienswaardigheid zijn aangekomen. 
















Dat was Pier 15. Hier liepen we een klein rondje om daarna naar STEK te gaan. 


Hier was een rust en kregen we een snelle Jelle. 
En met mijn hiel spoor ging het opvallend goed tot dit moment. 
Zeker een heel stuk beter als de vorige keer in Goes. 


Ik keek even rustig rond en ging ook even zitten. Dat had ik wat gerust had liep ik verder. 













Het zou weer even duren voordat we bij de volgende bezienswaardigheid kwamen namelijk STRND. 

















Helaas heb ik die gemist. Waarschijnlijk heb ik ergens een pijl over het hoofd gezien, overigens was ik niet de enige. 
Misschien kwam het wel omdat ik rechtdoor wilde lopen en een auto mij eigenlijk een beetje afsneed. 

Ik zal het nooit weten maar ik twijfelde wel of ik al bij de splitsing was aangekomen. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik moest eerst nog langs het Nelson Mandelaplein en de Westertuin. 




In de Westertuinen heb ik weer even gezeten. Daarna kwam al snel de splitsing. 







Hoewel het lekker liep besloot ik toch gewoon door te lopen op de korte afstand en niet eigenwijs te zijn. 

Ik moet het weer rustig op gaan bouwen met mijn hielspoor. 


De route was even wat saaier omdat in dit gedeelte geen bezienswaardigheid was. Even goed op de pijlen letten. 









Al snel kwam ik bij het arsenaal aan, waar ik weer een appel werd uitgereikt. Ik had wel verwacht dat ik hier zou kunnen zitten maar dat viel een beetje tegen. 

Daarom toch maar door wandelen. Waarom wel iets meer last te krijgen van mijn hielspoor en wist dus ook dat ik verstandig had gedaan om toch de korte afstand te doen. 




De wandeling liep richting het centrum van Breda ...










... waar we langs de Houtmarktpassage moesten wandelen.

In eerste instantie liep ik een beetje ervoor de pijl stond een beetje schuin weg en daar had ik me vergist. 
Maar als snel was ik weer op de route en kon de weg later ook weer via het centrum van Breda vervolgen. 



Ondertussen was de finish bijna bereikt. 



Ik liep nog langs de Chassékazerne waar ik vroeger mijn opleiding militaire dienst had gekregen. Later werd ik ingedeeld bij de artillerie meeteenheid. 






Ik meldde me af en krijg een speculaas. 

Nu nog even wachten op mijn broer, helaas waren geen stoelen aanwezig om te zitten. 
Het begon ondertussen ook een beetje te regenen en ik vond een steen onder een appartement te complex om toch maar even te kunnen zitten. 






Na een uurtje te hebben gewacht kwam mijn broer aan van zijn 18 kilometer. 

Hoewel het een leuke wandeling was, werd er weinig door gebouwen gewandeld. En ook de peperkoek, appel en speculaaspop waren erg karig voor €22,- 
Deze wandeling had ik ook kunnen wandelen zonder mij in te schrijven. De route stond namelijk gewoon op de website. Jammer want als het wel was bevallen had ik er zeker meer willen wandelen. Gemiste kans en op Facebook werd dat ook aangegeven. Dus ik was niet de enige. (zie hieronder)








Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten