zaterdag 18 maart 2023

Gertrudistocht stadsroute 18 maart 2023 (13,7 km)

   

Vandaag de Gertrudistocht. Ook mijn broer wandelde mee.
Rond 9 uur reden we richting Bergen op Zoom waar de start bij een autobedrijf was, vorige keer was dat ook zo.
Vroeger werd er bij het ROC gestart.
We zouden dit keer de stadsroute willen wandelen omdat we vorig jaar de buitenroute hadden gelopen. En dan 14 kilometer. Daarna konden we altijd de 7 kilometer van de buitenroute wandelen. We liepen richting het spoor en zagen een trein voorbij komen.
Daarna het spoor over en liepen door het Anton van Duinkerkpark.





Toen we het park uitliepen moesten we iets naar beneden om langst de Zoom te lopen.

Hoewel het mooi was liep het voor mij met mijn neuropathie toch wat lastig.


En toen we dachten dat we er waren moesten we nog een stuk.
We zagen wel een aantal vrijwilligers (ook veel kinderen) die meededen aan de actie Supporter van Schoon.







Maar uiteindelijk liepen we weer naar boven en verlieten de Zoom.

Ik fotografeerde deze aparte brug en daarna liepen we langst het water.

Een heel mooi stuk.






Daarna liepen we langst het Arsenaal.
Met deze mooie plaat boven de deur.


We liepen weer langst het water …




… en kwamen voorbij de brandweerkazerne.
Op naar de rust.

Die was overigens al na ruim 4 kilometer dus daarna moest er nog een stuk worden afgelegd. Overigens kwam de 21 kilometer twee maal langst deze rust.



Hier waren hele mooie boten te zien en ook een zijspan.


Dus daar moesten foto’s van gemaakt worden.

Nadat we iets hadden gedronken en mijn broer een koek had gekocht liepen we verder langst de Waterschans.




Een heel mooi gebied in de buurt van de Bergse Plaat.









Waar we uiteindelijk ook naar toe liepen.

Wandelen langst de Bergse Plaat met het mooie uitzicht.
In de Corona tijd heb ik er helemaal omheen gewandeld. Nu maar een stukje. Langst het zwembad en diverse horecagelegenheden.
Een mooie plek om bij goed weer te vertoeven.







Ondertussen fotografeerde ik deze zwanen..

En achter dit kunstwerk stonden de appartementen waar ik toen ik een huis zocht ook ben gaan kijken.

We liepen weer verder.


Ondertussen zagen we de Gertrudiskapel.

Gertrudis, de naamgever van deze tocht van de wandelde Krabben.

Deze keer was de kapel open dus we liepen er even naar toe.


Daarna richting Kijk in de Pot, waar we waarschijnlijk iets anders hadden moeten wandelen.

Dat zagen we later aan een pijl. Medewandelaars klaagden dat de pijlen onduidelijk waren, maar daar was ik het niet mee eens.

Ondanks dat de wandelende Krabben geen routebeschrijving hebben is alles altijd goed met pijlen aangegeven.


We liepen daarna richting het centrum van Bergen op Zoom.


We zagen winkelcentrum Zeeland waar we nog even naar binnen gingen om een sanitaire stop te maken.













Daarna weer verder en na een tijdje kwamen we bij de gevangenispoort. Nu kwamen we echt in het centrum van Bergen op Zoom.

We zagen deze tekst op een gebouw staan.





Nadat ik deze tekst over de Koningsstraat had gefotografeerd zagen we de Gertrudiskerk.


We mochten ook in de Gertrudiskerk (voor de vastenavond vierders uit Bergen ook bekend als de Peperbus) gaan kijken.
Geniet hieronder van de foto’s.














Ik bedacht ineens dat tijdens de Urbantocht in Breda €22,- moest worden neergeteld met de belofte dat er door diverse gebouwen zou worden gewandeld . Dat kostte toen €22,- (geen typefout) Deze tocht kostte €4,- en met onze bondskorting zelfs €3,-. En je kreeg voor dat geld HEEL VEEL MEER te zien.
Toen we de kerk weer verlieten kwamen we op de Grote Markt terecht.


Daar stond het beeld van Anton van Duinkerken (van het park). Onder de poort door en richting de volgende bezienswaardigheid Het Markiezenhof.





We konden ook in de tuin gaan kijken. Nog een paar kilometer te gaan.




We passeerden deze vesting bij het Pielekenswater.




Daarna weer door het Anton van Duinkerkpark.
Met deze fontein. Nadat we het spoor weer waren overgestoken kwamen we al snel bij de finish. We besloten het hier bij te laten. Nog even wat drinken en ik nam nog een koek.

Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten