zondag 26 maart 2023

Grenswandeltocht Meerle 26 maart 2023 (17,8 km)

    


Ondanks dat de weersvooruitzichten zeer slecht waren met heel veel regen besloten mijn broer en ik toch naar Meerle te vertrekken. Een wandeling in het gebied waar je voorouders hebben rondgelopen. Toen ik rond 8 uur naar mijn broer reed was het al donker weer. En onderweg naar Meerle wat in de buurt van Ulvenhout en Chaam ligt begon het inderdaad regenen. 
Dat zag er dus niet goed uit. We schreven ons in en besloten te gaan wandelen. Ik had een paraplu meegenomen die erg nuttig was. Om 9 uur was de start en ik had gezien dat het tot ongeveer 12 uur heftig zou regenen. Daarna zou het minder worden. 
We liepen langst de kerk. Daar zag ik dit monument op de begraafplaats bij de kerk. 
We liepen verder en zagen deze molen. 




Daarna liepen we Meerle uit. 
In België staan vaak Mariabeelden op de weg.  En al snel zagen we er een. 




Omdat het slecht weer was waren de padden in het bos, waar we ondertussen waren aangekomen ook erg drassig geworden. 
Maar in het begin viel het nog wel mee. 


Gelukkig waren er ook nog een aantal verharde wegen in het begin. 



Het wisselde een beetje af. 



Na ongeveer 4-5 kilometer was de rust. Misschien iets te vlug voor een tocht van 18 kilometer zeker omdat het de enige was. 
Hier dus maar even schuilen en wat drinken. Het werd een iets langere rust. Overigens werden de drankje aan de tafel gebracht, in Nederland is dat in een clubgebouw/kantine eigenlijk nooit zo. 
Heerle?
Na de rust liepen we verder. En al snel liepen we langst Heerle. 
Natuurlijk niet het Heerle dat behoort bij de gemeente Roosendaal. 
Nadat we langst dit gebouw met een torentje liepen moesten we weer het bos in. 

Hier was het ook drassig. We vonden het jammer dat het bleef regenen. 



Afwisselend kwamen er verharde om onverharde paden. En hier is duidelijk te zien dat er soms grote plassen stonden. 

En steeds paraplu uitklappen en weer inklappen als het minder leek te worden.  







Want 18 kilometer met een paraplu is wel erg zwaar. 


We kwamen weer langst een Mariabeeldje. 
En deze wandelaars hadden ook een regenponcho aan. 


We zagen ook stil protest met een boerenzakdoek in België. 

Ten we het Den Rooy en Smisselbergen inliepen kwamen er een aantal onverharde wegen met veel plassen. 


Voorzichtig wandelen en zorgen dat je schoen niet achterbleef in de modder. 



Want soms leek deze echt vastgezogen te worden. 

Mijn oude fototoestel begon weer te weigeren dus ik gebruikte vanaf nu mijn nieuwe toestel. 




Gelukkig was het ondertussen minder gaan regenen. 
Wel nog steeds goed uitkijken voor de drassige stukken. 







Maar gelukkig was toen we het gebied uitkwamen Meerle weer in zicht. 

En waren het vanaf nu verharde wegen. 
Wat een stuk prettiger liep. 
Lente in zicht.



We zagen weer een molen ...

... en kwamen weer aan bij het raadshuis. (De enige in België die ook echt Raadhuis wordt genoemd). 



Nog even afmelden. We willen deze tocht over gaan doen als het weer beter is. Dus even volgend jaar het wandelprogramma in de gaten houden. We dronken nog iets en reden weer richting Roosendaal.

Meer informatie Meerle. Link

Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

1 opmerking:

  1. Hallo Tiny en John, al even geleden, deze wandeling, maar toch petje af. En dan door onze streek, onze roots. Zeker geen Coutertje tegen gekomen? Op het kerkhof zijn enkele graven, die aan onze voorouders gelinkt kunnen worden. Gr. Marbie en Leo

    BeantwoordenVerwijderen