zondag 24 juli 2022

Donderdag 21 juli 2022 (Dag van Groesbeek)


De tweede dag, vandaag al de Zevenheuvelen over. En we hadden de vroege start. En weer hadden we de bus die via Berg en Dal reed. De meisjes die gisteren nog schrokken van de prijs die ze moesten betalen betaalden vandaag gewoon.
Ik voelde me gelukkig al een stuk beter dan gisteren. 
En ook de pizza was goed gevallen. Gelukkig dus wat eten in mijn lijf.
Want in de ochtend vind ik het altijd moeilijk om iets te eten. Ondertussen waren we weer een stukje op weg en kwamen bij de rotonde waar vroeger de Goedemorgenman zat. 
Even later kocht ik een puddingbroodje. Ook dat viel goed.


We liepen weer een heel stuk hetzelfde, maar sloegen nu net voor Hatert af richting Malden.


De eerste rust zou bij het huis waar ze aardbeien verkochten. Echter daar was geen rust meer. (Later bedachten we dat dit in 2019 al was aangegeven.) Maar er waren wel aardbeien. (Met beschuit)
Even later was er een rustmogelijkheid bij Intratuin. Ook mijn broer kwam aan.
Ondertussen was het wel gaan regenen dus deden we onze poncho aan. En weer uit, om het toch maar weer aan te doen.

Het zou een regenachtige dag worden en we waren nog maar in Malden.

Aan de foto's is ook te zien dat het had geregend.

Dus ik hield mijn poncho nog maar even aan.

We liepen langzaam Malden uit.


Het werd wel droger, maar de lucht zag er nog steeds dreigend uit.



We liepen langst de Maas richting Mook.

Er is ook een stukje onverhard terrein bij. Lekker voor eventuele blaren op de voeten.


Ondertussen was het weer droog geworden zodat de poncho's weer uit gingen.
Want die zijn toch wel vervelend als het droog is.



Net voor Mook besloot ik weer even te rusten.

Even later kwam mijn broer er ook bij zitten.



Ik maakte nog een aantal foto's van passerende wandelaars.



En ook kwamen er militaire groepen voorbij. Zij moeten (omdat ze 40 kilometer wandelen) als compensatie minstens 10 kilogram in hun rugzak hebben.
De meeste hebben dat ook, maar soms wordt er wel eens iemand uitgehaald die te weinig bagage heeft. En dan is het einde Vierdaagse.





Nog even wat laatste foto's maken ...






















... even een sanitaire stop ...

... en daarna richting Mook.
In het centrum was het erg druk.
Maar omdat ik net had gerust liep ik verder.
Volgend jaar zal ik hier al afslaan richting Groesbeek en de Zevenheuvelen. Want de beslissing is definitief. Volgend jaar 30 kilometer


We liepen langzaam Mook weer uit, morgen zullen we dit stuk in tegengestelde richting wandelen.




Nog even een paar foto's maken van het laatste stuk Mook.



Het bruggetje over en dan linksaf richting Middelaar.




Dat vind ik altijd nog wel een lang stuk.

Maar je loopt langst het water richting de Mookerplas waar je soms boten ziet varen.



Ook op deze weg was er een actie van de boeren. TROTSOPDEBOER.




En als je er dooreen zat kon je extra power krijgen door het bord aan te raken.






Ik besloot in Middelaar even naar het toilet te gaan.



Ondanks dat de rij weer lang was, ben je vanwege de vele dixies snel aan de beurt.

Ik wist namelijk dat er in Plasmolen (waar we nu naar toe liepen) wel toiletten zijn, maar die zijn van de horecagelegenheden.
En daar duurt het vaak langer.
Na de sanitaire stop liep ik door naar Plasmolen. Daar zag ik een vrouw met een kunstbeen aan de linkerzijde. Dat is evenals de rolstoelers (die ik dit jaar overigens niet ben tegengekomen) een topprestatie. 

Op het pleintje kocht ik soep en een paar flesjes. (€11,-). Ik vraag me overigens af of ze geen rekenfout hebben gemaakt. Dat was in 2019 ook al zo. Volgend jaar maar eens goed kijken.
Volgend jaar? Dan kom ik hier niet meer. Dus die controle kan ik niet meer uitvoeren.
Ik liep na de soep te hebben opgegeten weer verder. Nog een stukje Plasmolen.

Daarna oversteken en richting Milsbeek.

Best een lange straat, maar het idee dat ik hier straks linksaf mag en de 50 kilometer nog een ronde mag wandelen gaf me moed.


Paard van Troje. 




Voor de 40 kilometer slechts 600m om op hetzelfde punt uit te komen waar de 50 kilometer er 10 extra heeft gelopen.
Ik had met mijn broer (die mij een bericht had gestuurd) afgesproken naar het sportpark te wandelen.
En hij zat daar inderdaad nog.
Weer even een rust, mijn broer liep na een paar minuten al weer door. Je moet niet te lang rusten want dan wordt het opstarten steeds moeilijker. Normaal is dit natuurlijk al de 3de dag.


En helaas begon het weer te regenen.
Inderdaad KUTregen
Dus de regenkleding ging weer aan. En de Sint Jansberg werd bereikt.
Dat is best wel een lastige klim.

Vanwege de regen heb ik ook wat minder foto's gemaakt. En er is ook goed te zien dat het niet ideaal is voor de lens.
Weer boerenprotest.







Ondertussen hadden we Breedeweg en later Groesbeek bereikt. Het was nog steeds aan het regenen.
Na een korte rust in de buurt van de Oude Molen werd de Zevenhevelenweg bereikt.


Dit jaar moest deze dus in de regen bedwongen worden.
Gisteren was het nog heel warm, nu was er kans op onderkoeling vanwege de regen.
Dat is Nederland, maar de weersomstandigheden worden wel steeds extremer.

Hoewel het nog erg aan het regenen was wilde ik toch even rusten bij de KNWB-stand.

Ik wist ongeveer waar deze was.
Toen ik de KNWB stand had bereikt zag ik mijn broer net vertrekken.
Helaas was er weinig gelegenheid om echt te schuilen. Ik probeerde onder een parasol te gaan zitten.

En uiteindelijk lukte me dat ook
Het meisje op de bovenstaande foto kon na aanwijzing ook onder de parasol zitten. Ik hoorde overigens dat de extra's (waar je voor moest betalen) niet zoveel was. Voor het masseren moest je 1 uur wachten en de meerdere toiletten waren er blijkbaar ook niet. (Je moest gewoon op de toiletten van het 1ste gedeelte)
Na een korte rust liep ik weer verder in de regen.

En ook in Berg en Dal waar de tocht even later na de Zevenheuvelenweg langst liep was het nog niet droog.

Gelukkig stonden er wel supporters langst de kant.

Even later heb ik nog even gerust bij de stand van de Goudenkruisdragers. Mijn shirt was erg nat geworden.

Na de rust besloot ik mijn shirt te wisselen. Echter mijn reserveshirt was ook niet helemaal droog. Het was dan ook erg koud.

Zelf heb ik wat minder foto's genomen, maar foto Modern stond er weer.
Bij de stand van Jan van Vulpen de boomzager (met zijn eigen wandelclub) was veel rook te zien.

Op de Kwakkelbergseweg werd het gelukkig weer iets droger.



Ik kwam 2 debutanten tegen die ik over de witte en rode straat vertelde. 
Ze wilde weten wat daar was, maar ik zei dat ze dat zelf maar moesten ervaren. Overigens zaten deze wandelaars er erg doorheen.


De witte straat werd als eerste bereikt. 
Nog even wat foto's maken nu het weer droger was.
Overigens liepen een aantal wandelaars nog met regenkleding.

Maar je kunt natuurlijk ook te moe zijn om het uit te doen.






Vanaf hier is het niet ver meer, maar zo op het eind van de dag is iedere kilometer zwaar.




Langzaam liep ik de witte straat uit.


Nog een kleine 2 kilometer te gaan.

Het leven is inderdaad beter als je wandeld , maar met die regen van vandaag viel het echt niet mee.




Langzaam liep de stoet richting de rode straat.


Hier is alles rood.


Sommige wandelaars lieten zich net voor de finish verleiden tot een stukje zang.
De 2de dag zat erop.
Maar ik merkte dat ik keelpijn begon te krijgen. Gisteren warm vandaag regen was niet goed voor het gestel. Maar porberen iets te eten. En dan kijken hoe het morgen gaat.

Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten