zaterdag 16 juli 2022

Zondag 17 juli Voorwoord

In 2019 liep ik voor de 20ste maal de Vierdaagse uit. En was toen van plan om in 2020 daar nummer 21 aan toe te voegen. Woensdag na carnaval kreeg ik de uitslag dat ik helemaal schoon was dus wat hield mij nog tegen om me in te schrijven voor de 104ste Vierdaagse. Niets.

Maar enkele dagen kwam de eerste coronabesmetting. En er kwamen er meer. Twijfel of ik wel moest gaan. Zo'n druk evenement met deze onzekerheid. Echter ik hoefde de beslissing niet te maken want bij een van de vele persconferenties kwam duidelijkheid. 

Omdat daarna bekend werd dat er een alternatieve versie werd georganiseerd besloot ik hier voor in te schrijven. Routes door Kruisland, Wouw, Oud Gastel en Rucphen werden ingepland.  Slechts 20 kilometer per dag omdat de horeca met bijbehorende toiletten soms zo vroeg nog niet open waren. Ondanks het gemis van de echte Vierdaagse toch 4 leuke wandelingen in de buurt. En natuurlijk in 2021 de tweede dag in de buurt van Groesbeek en Nijmegen.
Maar de "echte" Vierdaagse van Nijmegen is toch wel leuker. Hoewel vele het ook weer te druk vinden. Dit jaar is echter het maximaal aantal inschrijvingen niet gehaald, ook niet bij de na inschrijving.
De vraag is wat de Vierdaagse dit jaar gaat brengen. Hopelijk brengt corona geen roet in het eten. Want we hebben er lang genoeg op gewacht. Iedereen is er klaar voor..
Klaar voor de blauwe dinsdag, roze woensdag, de heuvelen bij Groesbeek en afhankelijk van de afstand, Grave, Linden, Cuijk en uiteindelijk Malden en Nijmegen.
Dit jaar zal de recordhouder Bert van der Lans niet meer meedoen. Op 90 jarig leeftijd heeft hij met zijn 71 succesvol voltooide Vierdaagse besloten te stoppen. Een moeilijk besluit.
We gaan het allemaal zien, voor mij zou het de laatste maal zijn dat ik nog verplicht 40 kilometer moet wandelen. Volgend jaar word ik 60 jaar en mag dan 30 kilometer. Maar dan mis ik Linden en de Brug bij Cuijk. Na de Vierdaagse nog maar eens evalueren hoe het ging. Want waar ik al jaren uitzag om van de verplichte 50 kilometer naar de 40 kilometer te gaan, heb ik dat nu minder.
De weersvoorspellingen geven aan dat het heel warm wordt. Zullen er extra maatregelen worden genomen? Rustig afwachten maar. Maar laten we elkaar niet gek maken. Verstandig blijven, zowel voor het weer als de Corona. Hopelijk is iedereen bewust hiervan zowel voor zichzelf als voor anderen. En goed naar je lichaam luisteren, je gezondheid is belangrijker. Opgeven is dan geen falen. 

Als laatste (normaals) de herinnering Vierdaagse 2019.
Rest me nog te zeggen: Succes allemaal en tot de Via Gladiola. 
Met waarschijnlijk wel wat zere voeten.

Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten