zondag 19 juli 2020

Zondag 19 juli 2020 Voorwoord

Woensdag 26 februari 2020:
Mijn laatste controle in het ziekenhuis, alles was goed. Ik had besloten dit bericht af te wachten en me daarna in te schrijven voor mijn 21ste Vierdaagse. Omdat ik vakantie had vanwege carnaval.

Donderdag 27 februari 2020:
Tijdens de live uitzending op de NPO werd medegedeeld dat er ook in Nederland een coronageval was vastgesteld.

In de weken daarna begonnen er steeds meer patiënten te komen en de IC-capaciteit kwam in geding. Diverse maatregelen werden afgekondigd er kwam een intelligente lock-down. 
Weken lang was de vraag of de Vierdaagse wel zou doorgaan. Ik bedacht me zelfs wat ik zou doen als het toch door zou gaan. 
21 april 2020:
De Vierdaagse gaat niet door. In het bovenstaande filmpje kondigt Marc Rutte dit besluit aan. Het is te riskant. De reactie variëren, er heerst teleurstelling, maar ook begrip.

Maar nog even terug naar 2019. Ik maakte toen mijn 4de lustrum vol.
Het was een relatief eenvoudige Vierdaagse, niet te warm. Dat zou een week later wel anders zijn.
Een hittegolf in Nederland. Misschien had dan de Vierdaagse wel moeten worden aangepast.

 
Na de Vierdaagse heb ik nog regelmatig tochten gewandeld waarbij ik zonder de andere te kort te willen doen een paar hele mooie wil noemen.
Wereldhavendagen 8 oktober.
Een wandeling in Rotterdam langst de havens, waarbij diverse activiteiten waren.
Zeker voor herhaling vatbaar, ook om eens zo te gaan kijken.
Nightrun Goes Citytrail bij night 25 oktober
Een wandeling door gebouwen in Goes om geld op te halen voor stichting Jayden. Met hele mooie verlichting en activiteiten.

Memorial Walcheren 15 november 
Een wandeling in en rond West Kapelle richting Zoutelande en terug. Hier kwam je langst diverse plaatsen die met de tweede wereldoorlog te maken hebben.

Echte grote tochten van meer dan 20 kilometer heb ik niet meer gewandeld.
Zeker niet toen bekend werd dat de Vierdaagse niet door zou gaan.

Omdat door de coronacrisis ik ook thuis moest gaan werken gaf dat wel als voordeel dat ik geen 2 uur reistijd meer had.

Daarom heb ik na mijn werk vaak (kleine) tochtjes gewandeld in de omgeving van mijn huis.
Soms reed ik ook richting het bos. Om daar weer in een wat andere omgeving te wandelen.
En als je zo in de buurt korte wandelingen maak zie je ook vaak dingen die je normaal niet opvallen.

Maar toch de teleurstelling over het niet doorgaan van de Vierdaagse bleef.

Zeker deze week, waarin je beseft dat het echt waar is.


Gelukkig kwam er een mogelijkheid om een alternatieve Vierdaagse te gaan wandelen.
Met de mogelijkheid om naast de gebruikelijke afstanden ook 10 en 20 km te kiezen.

Mijn broer en ik besloten om voor de 20 kilometer te gaan. De belangrijkste reden was het feit dat er onderweg weinig mogelijkheden wat betreft sanitaire voorzieningen waren. En ook omdat we weinig lange afstanden hadden gewandeld.
We besloten vanuit huis te starten en dan naar 4 dicht bij Roosendaal gelegen plaatsen te wandelen.

Het werd Kruisland, Wouw, Oud Gastel en Rucphen. In het kader van de Vierdaagse werd het steeds De Dag van ....
De eerste en derde dag waren door mij samengesteld, de tweede en vierde dag door mijn broer.


Ooit heb ik wel eens gedroomd dat de Vierdaagse van Nijmegen door Roosendaal zou komen, wie had ooit gedacht dat het nog eens waar zou worden, al is het dan de Alternatieve Vierdaagse.
We gaan er gewoon voor. Deze week zal ik verslagen en foto’s delen van deze Vierdaagse.
En ik wens iedereen die ook een alternatieve Vierdaagse gaat wandelen veel succes.
Hopelijk in 2021 weer de echte Vierdaagse.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten