dinsdag 7 juli 2020

Een ommetje door Hoeven 7 juli 2020 (5,8 km)


Vorig jaar had ik bij het Aboterum in Oudenbosch een route meegenomen door Hoeven. Vandaag besloot ik deze route te wandelen.
De naam van het dorp Hoeven vindt zijn oorsprong in het woord ‘hoeve’, dat in de 13e eeuw een oppervlaktemaat van 12 bunder was. Deze oppervlakte was voor een gemiddelde familie voldoende grond om van te kunnen bestaan. In 1282 verkochten Arnoud van Leuven en zijn vrouw Elisabeth, heer en vrouwe van Breda, een gebied van honderd ‘hoeven’ (ongeveer 1500 hectare) aan de cistercienserabdij St. Bernard, waarmee de geschiedenis van het dorp Hoeven begon.
De wandeling begon bij Bovendonk waar dit monument staat.
Bovendonk
Dit neogotische monument staat op de plaats waar monniken een uithof bouwden, van waaruit zij de streek bestuurden. Het gebouw werd in 1907 gebouwd naar een ontwerp van architect P.J.H. Cuypers als groot- seminarie Bovendonk, een katholiek internaat voor een priesteropleiding. In 1967 wordt het seminarie bij gebrek aan studenten gesloten. In 1978 wordt het gebouw door het bisdom Breda voor 1 gulden verkocht aan de nieuwe opgerichte stichting Bovendonk. Sinds 1983 is een deel van het gebouw in gebruik voor de priester- en diaken- opleiding. Het grootste deel van het gebouw is sinds 1996 in gebruik als conferentiecentrum.

 
Daarna liep de tocht verder door een bos bij Bovendonk.





Foto Bovendonk door de bomen.
Via het bruggetje kwam je weer in bebouwd gebied.



Via een speelterrein liep je richting de sportvelden.
Hoewel ik zoals later bleek iets was omgelopen kwam ik al snel bij de sportvelden aan.



Via de sportvelden liep je Hoeven weer uit.

Ook bij deze hondenuitlaatplaats zijn de coronaregels aangegeven.


Je liep richting het recreatiegebied. Al kwam ik daar uiteindelijk niet uit.



In dit buitengebied waren ook mooie bloemen te zien.


En er waren ook veel vogels.



Hoeven kwam weer in zicht en ik liep door straten met bloemennamen.





Hoewel ik nog even twijfelde moest ik toch via dit onverharde pad naar een andere gedeelte van Hoeven.


Toen ik het pad was afgelopen wist ik zeker dat ik goed liep.

Dit kwam me bekend voor en dat klopte. Tijdens de laatste wandeling voor de coronatijd (eigenlijk was het al coronatijd want bij de start van die wandeling stonden al hygiëne regels.) hadden mijn broer en ik hier tweemaal gerust.
Ik zag een molen en verliet even de route om daarvan een paar foto’s te maken.

Kaart van de omgeving.

Ik liep verder en kwam in de winkelstraat van Hoeven.



Ik wilde een broodje kopen en keek waar dat kon.

Maar eerst kwam ik langst dit waterpunt.

Ik liep langst de kerk van Hoeven. Hier ging ik nog even kijken.
Deze kerk is gebouwd in 1929, naar een ontwerp van architect J.H. Berben in expressionistische stijl.


Alfred Jozef Maria Verhagen doodgeschoten tijdens de oorlog.

En eindelijk kon ik mijn broodje en drinken kopen.
Een mooie tocht, misschien ga ik later de wandelingen in Bossenhoofd en Gastel ook nog wel wandelen.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten