zaterdag 8 juli 2023

Zevendorpentocht 8 juli 2023 (31,6 km)

      


Het zou erg warm worden vandaag. Had ik vorige week toch maar voor de 30 kilometerroute gekozen in Oudenbosch dacht ik nog. 
Maar dat had ik niet gedaan dus vandaag toch maar 30 kilometer en om 7 uur starten. 
Daarom stond ik om 5 uur op om rond 6 uur Ron Konijn op te halen. 
Nadat we de auto hadden geparkeerd moesten we nog ongeveer 1,2 kilometer naar de start lopen. 
Toen we waren ingeschreven en iets hadden gedronken vertrokken we iets voor 7 uur. 
Later bleek dat men vanwege de warmte zelfs al om 6.40u was gestart. 
De warmte viel nog mee, daarom dus maar wat kilometers maken in de eerste uren. 

Iedere kilometer die we al hebben afgelegd voordat het echt warm werd is meegenomen. 
Al snel liepen we Oud Vossemeer uit. 
En hoewel het zonnetje al scheen viel de temperatuur nog wel mee. 
Het zou even duren voordat we het eerste dorp van onze wandeling zouden bereiken. Dat zou pas na ruim 14 kilometer zijn. Eerst liepen we langs diverse wegen. 
Op een bepaald moment kwamen we een boer tegen. Dit jaar niet als protest hij moest er gewoon langst. 
Dus even aan de kant. 

Nadat we deze koeien hadden gezien kwamen we bij de eerste verzorgingspost. 
Hier kregen we water en een peperkoek. 




We liepen verder, kilometers maken in de relatief koele uren. 

Ondertussen was de maan in zijn bijna laatste kwartier goed te zien. Dus maar even een foto maken. 

De splitsing van de 50 kilometer werd al snel bereikt. 

Zij lopen nog naar Sint Annaland en Stavenisse. 
We waren op weg naar de tweede post waar we bouillon kregen en konden rusten. 






Ook even een sanitaire stop al was er helaas maar 1 dixie aanwezig. En we waren er nu net op een druk moment. 


Weer even opnieuw insmeren, dat deed ik regelmatig. 

De zon werd namelijk krachtiger. 

We liepen verder en zagen dit paard in de wei staan. 


Op naar het eerste dorp dat we zouden passeren Sint Maartensdijk. 
We zagen de kerktoren al in de verte en na ongeveer 14 kilometer kwamen we er ook aan. 
Alhoewel Ron bleef vanaf de tweede rust wel erg achter. 
Ik besloot toch door te lopen en dan bij de rustpunten maar te wachten in de schaduw of waar mogelijk was binnen. 
St. Maartensdijk werd bereikt en uiteindelijk liep de tocht over de markt naar Haestinge. 



Hier was de controle. Omdat de volgende controle slechts 2 kilometer verder was besloten we verder te wandelen. 



Dat is een camping en kun je ook binnen zitten om wat te drinken. 



We moesten een bruggetje over, maar Ron had deze gemist en liep iets om. 




Maar uiteindelijk kwam ook hij bij de camping aan. We waren op de helft van de tocht en dronken wat. Het werd nu wel warm. Het was ondertussen ook al bijna middag. Na een ruim kwartier liepen we verder. 
Op naar Scherpenisse. Wel een heel stuk in de volle zon. Dus rustig aan, maar van de andere kant wilde ik ook niet te lang in de zon lopen. 

Dus ik liep rustig door. In Scherpenisse was weer een rust. 
Even in de schaduw zitten en wachten op Ron. 
En natuurlijk goed drinken. We waren bijna op 2/3 van de tocht. 
Even de flesjes bijvullen.

Toen we vertrokken en langst de watertoren van Scherpenisse liepen kwam de weg naar Poortvliet waar de zon volop zijn warmte afgaf. 
De temperatuur was ondertussen boven de 30 graden uitgekomen. En het was best wel een stukje. 
Ondertussen liepen de eerste 50 kilometer wandelaars voorbij. Eindelijk kwam ik aan bij de rotonde en liep Poortvliet in. 
Even later was ik bij de rust waar ik even ging zitten om te genieten van de bolus die we daar kregen. Toen Ron kwam bestelde ik wat te drinken. Daarna bleven we nog even zitten. 
Na een sanitaire stop liepen we verder. Richting de meloenenpost.


Iedere kilometer leek steeds zwaarder te gaan.


De zon bleef maar warmte afgeven en er waren weinig schaduwstukken. 


Gelukkig konden we bij de meloenen wel een beetje in de schaduw zitten en het halsdoekje (wat ik al de gehele dag droeg ) en mijn petje nat maken.
Nog even naar het toilet (Dixie) en daarna verder richting van Dijk de laatste rust. 

We moesten linksaf, de 40 en 50 kilometer liepen rechtdoor. 
We liepen over de Puitsedijk die met de warmte erg lang leek en ook was. 




Maar toen ik bij het elektriciteitshuisje kwam kon ok het bruggetje over. 




Bij van Dijk werden de wandelaars weer goed verzorgd. 
Ron kwam 20 minuten later binnen en dat op 3 kilometer. 
Een zware dip? Of gewoon ook last van de warmte. 
Daarna het laatste stuk van iets meer dan 2 kilometer. 

Ik was dan ook al snel weer in Oud Vossemeer aangekomen. 


Bij de SPAR een van de sponsoren van de tocht kreeg ik een ijsje. 


Ik meldde me daarna af bij de finish. Ron kwam al snel en we dronken nog wat. 
Ik verslikte me en mijn meloen kwam naar boven. 
Ik werd daarom even meegenomen door het Rode Kruis. Even een natte handdoek in mijn nek. 
Ik werd goed in de gaten gehouden. Het was een zware tocht maar door de bekende goede verzorging met enige moeite toch gelukt. 
Er waren ook wandelaars die de tocht niet hebben voltooid vanwege de warmte en terug gebracht waren door de organisatie. (Bij de camping en de meloenenpost in ieder geval hebben we gezien/gehoord). Hopelijk is de temperatuur bij de 4Daagse wat aangenamer.

Vergeet mijn gastenboek niet.

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten