zondag 22 juli 2018

Woensdag 18 juli 2018 (Dag van Wijchen)




Vandaag de Dag van Wijchen. Ik had de late start. De bus was enkele minuten te laat. Mijn broer was om 5 uur al gestart.
Hij zou dus best een heel stuk eerder binnen kunnen zijn dan ik. Verder was ik benieuwd hoe het vandaag zou gaan. Vorig jaar was dit mijn moeilijkste dag.
De chauffeur stopte niet op het Keizer Karelplein en we moesten waarom een stukje verder wandelen naar de start.
Vlaggen van de deelnemende landen.

Na nog even naar het toilet te zijn geweest kon ik direct doorlopen. Iedereen die er al stond waren van de "vroege" 30 kilometer.

We liepen voor de eerste maal (van de 3 dagen) over de Heijendaalseweg.
Filmpje Heijendaalseweg.
De Goedemorgenman was ook aanwezig, helaas de andere dagen niet. Hij was toen opgenomen in het ziekenhuis.
Filmpje met o.a. Goedemorgenman.

De eerste kilometers moeten de wandelaars ook even wakker worden.



Soms moet er even worden gewacht. Maar dat wordt tot een minimum beperkt.


Dat kan o.a. door een aardrijkskundelesje.

En ook diverse poppen, spandoeken etc. zorgen voor de goede sfeer.




Langzaam liepen we in de richting van de Stadsdijk.





Maar dan heb je al ruim 9 kilometer afgelegd.




Pas na de stadsdijk loop je richting Alvena en Wijchen.
Filmpje stadsdijk




Ik nam mijn gebruikelijke eerste stop bij de biologisch boerderij en kocht een vruchten yoghurt.
Na een kwartiertje liep ik weer verder.

Filmpje Op weg naar Alverna




In Alverna werden de wandelaars weer feestelijk onthaald.



Ik liep door richting de militaire rustplaats, waar ik weer even een korte pauze heb ingelast.


Ik wilde niet in dezelfde problemen komen als in 2017.



Daarna liep ik verder. Op een bepaald moment stond Der Alte Dessauer gedraaid en men verzocht de wandelaars om luchttrompet te spelen. Dat deed ik als afleiding.
En kinderen vroegen om een High Five.




Al snel kwam ik bij de splitsing van de 40 en 50 kilometer. Hier maakte ik nog even vlug een sanitaire stop.
Filmpje splitsing 40 en 50 kilometer.


Het ging een stuk beter dan vorig jaar. Ik besloot door te lopen tot Woerzik en hier (net zoals vorig jaar) een grote rust te nemen.


In de 40 kilometer lus viel wel op dat we weinig wandelkaars van de 50 kilometer in de verte zagen lopen. Dit kwam natuurlijk vanwege de late start.

Filmpje 40 kilometer rust.

In de 40 kilometer lus was een controle.
Dus even het kaartje laten knippen.

Daarna sloten we al weer snel aan bij de 50 kilometerwandelaars die een bezoek aan Balgoij en Niftrik hadden gebracht.


In de straten van Wijchen was het al groot feest, we liepen richting het centrum.
Even op het hart tikken voor een positieve boost. Dus ook maar doen.
Filmpje doorkomst Wijchen
In Wijchen was het erg druk, zoals ook het bovenstaande filmpje laat zien. Ook de 30 kilometer wandelaars sloten op het plein aan.

Toen de wandelaars door het ieder jaar drukke (en smalle) stuk over het marktplein waren gelopen, kon weer beter worden doorgewandeld.


In Wijchen werd er ook goed aangemoedigd.




Wijchen is dan ook altijd een stap verder.


Op weg naar de rust in Woerzik kwam ik deze Duitse muziekkapel tegen.

In Woerzik bij zaal Verstappen heb ik een soepje genomen en wat gedronken. Het ging stukken beter dan vorig jaar. Alleen jammer dat het bij de toilet erg druk was, zodat ik iets meer tijd kwijt was dan gepland.
Nadat ik na een half uur rust weer verder liep, bleek dat ik nog voldoende tijd had. Nu richting Beuningen.


Ondertussen had ik mijn broer aan de lijn gehad, hij was natuurlijk vanwege de vroege start al een stuk verder. Hij zei dat het stuk richting Beuningen hem mee was gevallen. En later moet ik zeggen dat het mij ook meeviel. Zou dat komen omdat het mentaal beter zat dan vorig jaar.
Overigens viel aan het begin van de weg richting Beuningen nog een vrouw. Gelukkig werd er meteen hulp geboden. Hopelijk heeft ze geen zware blessure opgelopen.

Ook Jan van Vulpen was weer aanwezig.
Met zijn wandelclub.



Filmpje Op weg naar Beuningen 1.



Ik zag dit Dartbord en moest denken aan mijn oud zaalvoetbalvriend (ook zeer fanatiek darter) die in april was gestorven. Al moet ik zeggen dat ik tijdens de Dag van Groesbeek later helemaal de kriebels kreeg.

Langzaam kwam de stoet steeds dichter bij Beuningen.
Deze fles kun je beter niet opdrinken als je de finish nog wilt halen denk ik.



Filmpje Op weg naar Beuningen 2.




In Beuningen werd ook voor de nodige verkoeling gezorgd, al is het soms wel vervelend dat je camera (lens) dan nat wordt. Dus even goed opletten



Vandaag had ik gelukt, ik kon mijn Free Hug ophalen.

Al snel daarna kwam de rustpost van de vereniging Goudenkruisdragers. Hier heb ik nog even wat gerust en heb wat gedronken. Ook de voorzitter Leonie Vink was aanwezig.

Daarna richting Weurt, het was wel warm geworden en iedere verkoeling werd door de wandelaars aangepakt. Ook ik maakte regelmatig mijn petje nat.


Filmpje Richting Weurt


Als je Weurt binnen komt is het nog wel een stuk naar de sluis.



Pas na de sluis loop je weer echt richting Nijmegen.



Enkele wandelaars besloten op de sluis nog even te rusten, ik wisselde mijn batterij van mijn fototoestel.




A mile in my shoes, you're end up in the bar
Op een bepaald moment kwam De Oversteek in zicht.
Veel wandelaars liepen al in het roze vanwege de Roze woensdag.
Sommige moesten zich nog omkleden.


Toen we onder dit viaduct doorliepen kwamen we in de Kanaalstraat.
Filmpje Doorkomst Kanaalstraat.


In de Waterstraat werd gezongen.

Nog een klein stukje te gaan. En Bart help je weer op de been als je er doorheen zit volgens dit spandoek.
Net voor de Waalkade waren deze 2 dames in K3-jurkjes te zien.



Als je zo op het eind van de dag zit is de Waalkade best nog wel lang.





En je moet aan het eind nog een stukje klimmen.




Bij dat klimmen zagen we o.a. deze man met baard. We waren bijna in de Hertogstraat.





Hier was het weer erg druk, dat zorgde voor een opstopping. Vele wandelaars wilden de show zien, andere wilden gewoon doorlopen. Vroeger werd het in de Van Welderenstraat ook te druk.
Het is zeker op het einde van de dag heel lastig.


Ook deze dame was aan het dansen in een kooi.

Toen we verder konden waren er andere acts te zien.



En ook Bennie Solo was weer aanwezig.

Maar na een kleine vertraging kon ik me toch afmelden.


Mijn broer had aangegeven waar hij was.
Zo was ook de tweede dag weer voltooid met een veel beter gevoel dan in 2017. Ik had zelfs vanaf Woerzik eigenlijk alleen nog maar gerust bij de Goudenkruisdragers. Misschien moet ik dat meer doen de tweede dag, een grotere rust inlassen om daarna weer fris te kunnen starten.
Op naar de Zevenheuvelen met de vroege start.

We besloten nasi te halen bij de chinees in Groesbeek en dit op te eten bij ons gastgezin. Helaas is er al een aantal jaren geen chinees meer in Beek.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten