zondag 15 juli 2018

Zondag 15 juli 2018 (Voorwoord)


Opnieuw staan we aan de vooravond van de Vierdaagse van Nijmegen. Nog 2 dagen en dan is het zover. Ik zal dinsdag rond 5 uur starten (als gladiool) mijn broer een uur later (als wandelschoen).
Een jaar waar weer heel wat is gebeurd. Zaterdag na de vorige Vierdaagse is een lid van onze wandelgroep gecremeerd, rond de Kerst een tweede lid overleden. En op 22 april is een jeugdvriend op 50 jarige leeftijd overleden. Allemaal aan die rotziekte die mij in 2015 heeft getroffen.
En met mij gaat het goed, ik heb zelfs tegen mijn eigen verwachting in de Vierdaagse van 2017 al uitgelopen. Het doel wat ik me had gesteld was de Vierdaagse van 2018. Dus laten we genieten van het leven en de Vierdaagse.
Vandaag gaan we ons startbewijs ophalen en even kijken naar de Vlaggenparade. Die is tegenwoordig op zondag.
Vandaag is ook de finale Frankrijk - Kroatië. Op het moment van schrijven is de uitslag nog niet bekend. Omdat de vlaggenparade laat in de middag plaats zal vinden zal ik deze waarschijnlijk niet kunnen zien.
Dinsdag zal ik vroeg gaan starten. Ik heb zoals ik al eerder schreef dit jaar de gladiool wat als schema vroeg-laat-vroeg-laat betekend. Mijn broer heeft het tegenovergestelde schema, we hebben besloten om niet te ruilen. We lopen toch allebei een ander tempo en nu kan mijn broer me 2 dagen een beetje inhalen.
We gaan afwachten wat de Vierdaagse dit jaar weer brengt. In ieder geval zal de eerste dag evenals vorig jaar omgedraaid worden. Voor de wandelaars over het algemeen een prettige ervaring en zoals ik tijdens de reünie van de Goudenkruisdragers ook begreep ook voor de ondernemers in Oosterhout. Omdat op de verkoop van koffie een andere marge zit was uiteindelijk de omzet toch goed.
Net voor Wijchen had ik het vorig jaar moeilijk. Ja want een moeilijk moment krijgen de meeste wel. Toen dacht ik daar even aan opgeven, maar toen ik later in Weurt soep had genomen en goed had gerust. (ik had toen de vroege start) ging het beter, Het thema van die dag en eigenlijk toen wel van de hele Vierdaagse was "Als het niet GAAT zoals het MOET, MOET het maar zoals het GAAT."
En op moeilijke momenten word je er vaak door het enthousiaste publiek doorheen getrokken. Of je krijgt een Free Hug.
En dan zal misschien zelfs de Zevenheuvelenweg een eitje zijn.
Ook het weer blijft een belangrijke factor. Zal het extreem warm worden, gaat het regenen of wordt het goed wandelweer.
Maar aanmoedigingen genoeg aan de kant trekken je er doorheen.
Op Facebook lees je allerlei berichten en worden allerlei adviezen gegeven om de Vierdaagse door te komen. Laten we het gewoon op ons afkomen.
Voor de Vierdaagsewandelaars die 40 kilometer gaan wandelen is de vraag wat het thema van dit jaar in Linden is. Vorig jaar was het "Liefde is". Liefde is SAMEN WANDELEN.
En dat doe ik iedere vrijdag bij een wandelgroepje. (Alleen vrijdag a.s. dus even niet :-) )
Wandelen schep bruggen tussen mensen, landen en culturen. En die zijn in deze tijd hard nodig.
En ook de muziek zal verbindend werken.
Als laatste wil ik iedereen veel succes wensen bij de 102de Vierdaagse. Het moet weer een enorm feest gaan worden.
Dat hopelijk voor iedereen op de Via Gladiola zal eindigen.
Hier zal het enthousiasme weer een hoogtepunt bereiken.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten