dinsdag 5 mei 2020

Bevrijdingsdag Rondje 5 mei 2020 (9,2 km)


Vandaag op bevrijdingsdag besloot ik een wandeling te maken langst diverse monumenten in Roosendaal die te maken hebben met de bevrijding nu 75 jaar geleden.
75 Jaar vrijheid, wat hadden we dat allemaal anders voorgesteld. Door de oronacrisis gisteren geen normale dodenherdenking, vandaag geen grote activiteiten.
Onze vrijheid is door het virus nu beperkt, maar dat is niet te vergelijken met de periode 40-45.
Daarom zullen we nu misschien beter beseffen wat vrijheid betekend.


 
Als eerste besloot ik over de passerelle richting het station te wandelen.




Waar ik toch weer een aantal foto's heb gemaakt, waaronder deze van de gekeurde huisjes.




De treinen zitten ook  iet overvol. Daarom is er een aangepaste dienstregeling.




De vlag hing voor het stationsgebouw in top.
Oorlogsmonument bij het station.
Er waren ook bloemen neergelegd voor de gesneuvelde spoorwegmedewerkers.
Station Roosendaal

Daarna liep ik naar de Parklaan. Hier is ieder jaar de dodenherdenking voor Roosendaal
Er waren veel bloemen neergelegd.





Jammer dat het dit jaar geen massale bijeenkomst kon zijn.


Daarna liep ik verder door het park in de Parklaan. Het park is benoemd naar Burgemeester Coenen.






Best mooi om hier te wandelen zeker omdat het weer erg mooi was.


Waterval.
Ik zag dat men aan het werk was in de Parklaan. Ik liep verder naar het kerkhof waar ook oorlogsgraven waren.
Maar eerst even langst de graven van mijn familie. (Opa en Oma)
Ome Piet
Opa

Daarna kwam ik langst de oorlogsgraven.

En op een andere plaats liggen ook oorlogsgraven. Dit zijn burgerslachtoffers, met een oom en 2 nichten van mijn moeder.



Daarna liep ik via de Bredaseweg richting een andere begraafplaats. Sinds kort weet ik dat hier ook oorlogsgraven zijn.

Op diverse plekken hing de vlag.


Toen ik verder liep kwam ik in de Verfraaiing.




Ook hier maakte ik weer een aantal foto's.

Mooie bloemen.


Ik besloot nu richting het centrum te wandelen.

Maar eerst door de wijk waar vroeger mijn vader en moeder hebben gewoond.




Bij het politiebureau hing de vlag uiteraard ook in top.
Het centrum kwam in zicht.
Tullepetaon.
Nadat ik even met Ome Karel en Tante Nel had gesproken, die ik tegenkwam liep ik verder richting het Emile van Loonpark.

Hier staat ook een gedenksteen voor de verzetstrijders.


Op de Oude ...
en Nieuwe Markt was het rustig. Ik wilde bij de visboer kibbeling gaan halen, maar deze was vanwege 5 mei dicht.


Dan maar verder richting de Kadtunnel.

Om even daarna dit trapje op te gaan naar het volgende monment.

Ondertussen kwam er een trein voorbij.

St Michael


De Polar Bear genoemd naar het regiment dat Roosendaal op 30 oktober 1944 heeft bevrijd.
Roosendaal was dus in 1944 reeds bevrijd, maar het Westen van Nederland moest nog lang wachten.


Langszaam kwam ik aan het einde van deze bevrijdingswandeling.


Ik fotografeerde nog wat nieuwbouw dat onderdeel uitmaakt van Stadsoevers.

Weer ruim 9 kilometer gewandeld. Training voor de Vierdaagse van 2021??

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/




Geen opmerkingen:

Een reactie posten