Bron : Gelderlander 12 juli 2008
De Vierdaagse is dit jaar een wandelend laboratorium.
Onderzoekers zijn net zo aanwezig als gladiolenverkopers en blarenprikkers.
Het omvangrijkst zijn een gezondheidsonderzoek door het Nijmeegse
universiteitsziekenhuis UMC St. Radboud en een klanttevredenheidsonderzoek
van de Vierdaagse -organisatie zelf. De ruim 44.000 wandelaars ontvangen
voor beide elektronische enquêteformulieren. Professor Maria Hopman (St.
Radboud) vervolgt haar metingen met de 'chippil'. Honderd proefpersonen
slikken deze digitale thermometer die tijdens het lopen permanent de
lichaamstemperatuur meet.
Alle data worden geregistreerd door een
centrale computer, via bluetooth en de mobiele telefoon. Ook van tien
bepakte militairen wordt elke wandelminuut de lichaamstemperatuur
bijgehouden. Daarbij gaat het erom oververhitting van het lichaam preventief
te signaleren.
Er is dit jaar extra aandacht voor de uitvallers.
Een ingehuurde sportpsycholoog wil in dit verband door middel van gesprekken
'zaken vaststellen die zich tussen de oren afspelen'. De Nijmeegse St.
Maartenskliniek onderzoekt op zijn beurt voetblessures die ontstaan tijdens
het lopen van afstandsmarsen.
Dan is er nog een experiment met de
'veterchip'. De succesvolle snelheidsmeter van het Nijmeegse ChampionChip
moet hier inzicht geven in aantallen lopers op een bepaald punt en hoe
drukte zich wel of niet spreidt over het parcours.
Tenslotte doet
ook de gemeente Nijmegen een groot onderzoek onder wandelaars, maar dan naar
de economische impact van het wandelevenement voor de stad.
Ondertussen werkt de Vierdaagse -organisatie mee aan het Europese
MIDAS-project, dat onder andere onderzoekt hoe massa-evenementen te
controleren met moderne technologieën. Zo kunnen grote groepen lopers straks
preventief rond een knelpunt worden geleid of ook individuele wandelaars
worden benaderd.
Per SMS kan iemand worden gewaarschuwd met spoed
wat te drinken omdat de lichaamstemperatuur in de waarschuwingszone is
geraakt.
Technisch kan het allemaal, maar de juridische
onderbouwing – zoals voor de bescherming van de privacy – loopt nog achter.
En je kunt niet zomaar van 44.000 mensen hun 06-nummer verlangen.
De nieuwe marsleider van de Vierdaagse, Johan Willemstein, is een van de
initiatiefnemers van al die onderzoeken. De dagen dat zijn voorgangers rond
een goed glas wijn constateerden dat het allemaal weer mooi was geweest,
zijn voorbij.
Willemstein wil eerst zoveel mogelijk gegevens
verzamelen voor een serieuze evaluatie. "Data zijn nodig om te weten
waarom je eventueel kunt besluiten bepaalde dingen te veranderen",
aldus de oud-militair.
Bij de landmacht zat hij in de
automatisering en informatievoorziening. "We zijn wat dat betreft niet
anders dan Albert Heijn en Philips. Die werken heel klantgericht. En komen
er dan specifieke knelpunten naar voren, dan leggen we daar een vergrootglas
op en kijken we hoe het te verbeteren", aldus Willemstein.
Behalve de inzichten van de nieuwe marsleider komt de professionalisering
ook voort uit de pijnlijke lessen van de tragisch verlopen Vierdaagse van
2006. Twee wandelaars overleefden in dat jaar de eerste, extreem warme
wandeldag niet, talloze wandelaars gingen onderuit en de Vierdaagse werd na
een dag afgebroken.
Sindsdien werden specialisten op velerlei
gebied aangetrokken door de organisatie, inclusief een
communicatiedeskundige in geval van calamiteit.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten