zondag 18 juni 2017

Gratis knuffels van Tineke

Bron : Gelderlander 
Ze geeft er misschien wel duizend per dag. Gratis. Tineke Dijkstra geeft deze Vierdaagse knuffels weg. Elke dag staat ze langs de kant van de weg met het bord 'free hugs'.
'Mijn moeder loopt altijd de Vierdaagse mee. Mijn tante ook trouwens. Ik heb heel vaak langs de kant gestaan, maar dat werd saai.' En dus bedacht de scholiere (vwo) van zestien uit het Duitse Münster iets ludieks: gratis knuffels. 'Ik veroorzaak soms wel hele opstoppingen. Woensdag stonden er hele pelotons miltairen in de rij. Ik heb geloof ik wel honderd knuffels achter mekaar geven.'
Om zes uur `s ochtends begint ze er al mee. 'Tot de grootste drukte voorbij is.' Ze krijgt veel reacties van lopers. Ook negatieve. Veel lopers denken dat het haar te doen is om de militairen. Is niet zo. 'En ik hoor ook achter mijn rug om zeggen dat ik het voor de souvenirs doe of zoiets. Maar dat is echt niet zo. Ik vind het gewoon superleuk om te doen En ik krijg ook haast niks.'
Ja, knuffels terug. Ontelbaar veel. Er gaat geen minuut voorbij of er loopt niet iemand met open armen op haar af om zich gewillig door haar te laten knuffelen. Veel militairen vooral. Soms wordt ze uit enthousiasme opgetild, en inmiddels heeft ze een schare trouwe knuffelaars. 'Kijk, daar komt weer een groep militairen aan die mij kennen', wijst ze vanaf haar knuffelplaats bij de militaire rustplek in Molenhoek. En jawel, de soldaten storten zich bovenop haar, knuffelen mekaar ook. Om een paar tellen later weer keurig in het gelid verder te marcheren.
Tineke ondergaat het allemaal met genoegen. 'Dit is gewoon ècht heel leuk.' Haar moeder heeft ze de eerste twee wandeldagen gemist. 'Die was al voorbij voor ik er stond.' Deze donderdag heeft ze haar echter wel gezien. 'En ik heb haar uiteraard een extra omhelzing gegeven.' Volgend jaar gaat ze opnieuw knuffels uitdelen, heeft ze zich voorgenomen. 'Zeker weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten