maandag 19 juni 2017

Verslaafd aan de Vierdaagse

Het is een jaarlijkse race voor de beste plek. Wandeladept Petra Arts (42) uit het Brabantse Elsendorp wilde afgelopen zondag al, negen dagen voor de start van het evenement, haar kampeerspullen parkeren op de Vierdaagsecamping, net buiten Nijmegen.
 
,,Maar zondag mochten we het terrein nog niet op,'' vertelt Arts. ,,We hebben uiteindelijk tot woensdag moeten wachten voor we er terecht konden. Eerder mag niet van de gemeente, want dan ben je aan het wildkamperen. Maar wij waren hier als eerste! Dan weet je tenminste zeker dat je een plekje met stroom hebt.''
Petra neemt net, met haar verzorgsters, dochter Nancy (18) en Nancy's vriendin Sanne (18), de waterschade in de voortent op na een ongekend felle onweersbui. Het veldbedje heeft verdronken pootjes, het blauwe kussen is een spons van vocht dat ergens vandaan moet komen, maar waarvandaan?
De Brabantse is niet de enige die staat te trappelen om aan vier dagen van zwaar lijden te beginnen. Voor de tijdelijke camping op de voetbalvelden van de roemruchte club Hatert openging, stonden er al tweehonderd caravans en campers in de rij. ,,Naast een goede plek, willen we bij de andere vroegkomers staan. Dat zijn allemaal bekenden van vorig jaar. Keigezellig, we vormen echt een groep.''
Petra, de helft van een echtpaar dat in Elsendorp een naturistenterrein beheert, loopt voor de vierde keer mee. Ruim voor de start van de Vierdaagse, komende dinsdag, zijn overal in de stad al veel wandelaars, herkenbaar aan robuust schoeisel en robuuste koppen, te zien.
Ze nemen een kijkje bij de enorme podia of bij het opbouwen van de start, waar de verslaggever zich 's middags met succes verstopt. Een enkeling staart verbaasd naar dat wat oogt als het aanrollen van miljoenen tonnetjes bier voor de Vierdaagsefeesten, die morgen al beginnen.
Petra neemt er vandaag nog geen kijkje, ze kan nog alle rust gebruiken voor de vier keer 40 kilometer die haar volgende week wacht. Het zal er dit jaar om spannen of het weer lukt, is het antwoord op een vraag naar het enorme verband om haar rechterknie. ,,Ik ben pas geopereerd. Het achterste deel van mijn meniscus is weggehaald en ik ben nog aan het herstellen. Wat de dokter zei? Nou, die was heel kort. 'Gij gaat niet meedoen,' zei hij. Ik hoop maar dat hij dit niet leest, want ik wil het niet missen, voor geen goud. Het is gewoon een verslaving.''
,,Nou,'' zegt ze, als ze in een stomverbaasd gezicht kijkt, ,,als ik er echt last van ga krijgen, moet ik maar stoppen. Want als je dan doorgaat, loop je hem echt nooit meer. Maar de Vierdaagse is vooral een mentale kwestie: je loopt hem met je hoofd.'' Blijft ze trouwens nog negen dagen op de camping staan, als het feest volgende week weer voorbij is? ,,Ben je gek. Als ik ben gefinisht, ga ik meteen naar de camping, en rij ik als het even kan weer als eerste naar huis.''
AD

Geen opmerkingen:

Een reactie posten