zondag 18 juni 2017

Het is geen wedstrijd, maar toch wel

Bron : Gelderlander
Jarenlang was Jos Beers (52) uit Zwaagdijk als eerste van alle veertigduizend wandelaars weer terug op de Wedren. "Maar nu zie ik alleen nog maar de rug van Simon." De 37-jarige Brit Simon Brownlee is deze eerste wandeldag om tien over half tien al weer binnen. Hij heeft er vijftig kilometer op zitten. "Het is geen wedstrijd, maar ik maar er wel een soort van competitie van."
Niet dat hij er voor traint. Normaliter is hij marathonloper. "Voor de Vierdaagse loop ik altijd alleen mijn schoenen een beetje in, zodat ik geen blaren krijg. Maar ik loop gewoon snel. En nee, het is geen snelwandelen, maar gewoon doorlopen."
De lol ervan? "Je bent lekker snel klaar en kunt er weer bij gaan zitten", vertelt hij terwijl hij zijn eerste biertje naar binnen werkt. En hij geniet van de omgeving, zegt 'ie.
Dat er nog niet zoveel publiek langs de kant staat als hij passeert, deert hem niet. "Er zijn áltijd wel mensen. En die juichen voor jou, omdat je de enige bent. Het is ook altijd leuk om te zien hoe verrast mensen zijn dat je al langs komt."
Meestal blijft hij tot half twaalf op de start- en finishlocatie hangen. "Want dan kan ik me pas afmelden." De rest van de dag - hij slaapt op Vierdaagsecamping de Winkelsteeg - brengt hij door met wat lezen.
Mariëtte van Osch uit Den Bosch is deze dinsdag de eerste vrouw die binnen is. Ze is de snelste van alle veertigkilometerlopers. "Ik maak er voor mezelf altijd een wedstrijd van", bekent ze.
De 43-jarige loopster is ook al ver voor het middaguur binnen. Ze wacht op een vriendin, die gelijk met haar gestart is.
"We lopen samen, eh, nou ja: ze kan me niet bijhouden, loopt zes kilometer achter me. Maar ze blijft steeds proberen me bij te houden."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten