woensdag 7 juni 2017

Laatste Vierdaagse voor Oosterhoutsedijk?

Bron : www.gelderlander.nl (5 oktober 2006) 
Donderdag, 5 oktober 2006 - De Oosterhoutsedijk heeft misschien wel zijn laatste Vierdaagse beleefd. De organisatie overweegt het stuk waar veel wandelaars op 18 juli problemen kregen, te schrappen. Wat vinden wandelaars en bewoners ervan?
Jos Austen, Vierdaagsewandelaar (‘2006 zou mijn negende geworden zijn’) uit Arnhem:

„De dijk eruit vind ik te rigoureus. De Oosterhoutsedijk heeft zeker zijn nadelen. Je kunt daar niet je eigen tempo bepalen, je loopt in een fuik. Maar die dijk hoort bij de Vierdaagse. De eerste keer dat ik daar liep, dacht ik dat ik bijna bij de finish was: ik zag de brug. Maar dat was de spoorbrug. Wat een frustratie! Laten ze zorgen voor meer drinkposten op de dijk.“

Annerose Broekman, bewoner Oosterhoutsedijk:

„Dat vind ik erg overdreven na negentig jaar. Als ze goede maatregelen nemen, hoeft dat helemaal niet. Denk aan voldoende watervoorzieningen op stukken dijk waar niemand woont en het inkorten van de route bij hoge temperaturen. Ik zou het ook jammer vinden als de dijk geschrapt wordt, het heeft toch sfeer. Al denk ik dat ik de eerste paar jaar nog wel een akelig gevoel heb bij de gebeurtenissen van dit jaar.“

Jacques Peters, Vierdaagsewandelaar (‘het zou mijn tweede worden’) uit Beuningen:

„Ze zullen het wel willen doen als een soort psychologische reactie. Omdat er op die dijk van alles gebeurd is. Mensen hebben daar gevoelens bij als ze er weer langs komen. Maar voor mij hoeft die dijk er niet uit. Ik heb daar geen problemen gehad. Vanuit mijn ervaring in de gezondheidszorg weet ik: zien flauwvallen doet flauwvallen. Mensen gaan staan kijken en dan vergeten ze adem te halen.“

Lea Timmers, Vierdaagseloper (‘tweede keer’) uit Halsteren:

„Mij maakt het niet uit. Of ik nou in Groningen loop of hier. Ik heb niets met die dijk, het was pas mijn tweede Vierdaagse. Maar wij hadden er geen problemen. Als je maar zorgt dat je genoeg te eten en te drinken hebt en goed getraind bent.“

Hanne Hakvoort, bewoner Oosterhoutsedijk:

„Nou, dan missen de Vierdaagselopers een heel mooi stuk van de route, een stuk rivierlandschap. Wij staan al wel twintig jaar met water langs de weg, het is een traditie geworden. Maar voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit hoor.“

Geen opmerkingen:

Een reactie posten