donderdag 8 juni 2017

Vijf Dorpskernentocht 29 december 2006 (25 km)

Op  29 december 2006 vertrokken wij (moeder, broer en ik) naar Hoogerheide voor de Vijf Dorpskernentocht. Hoewel ik deze tocht al eens meer op het lijstje had staan is het toch de 1ste maal dat ik hem heb gelopen. We moesten parkeren op een grasveld bij de brandweerkazerne. De start was bij Café “De Arend”
Maar moesten we dan geen stuk omlopen? We waren zeker 500m verder gereden. Maar nee hoor we konden de achteringang nemen die snel te bereiken was via het grasveld. 
Vlug inschrijven voor de 25 kilometer. Rond kwart voor negen konden we starten vanuit het dorp dat begin deze maand nog negatief in het (wereld)nieuws is gekomen door de moord op een leerling van basisschool “De Klim-Op”

We hadden geen routebeschrijving meegekregen maar het bleek dat de route goed was aangegeven. We hadden eigenlijk na een kilometer of 16 à 17 slechts één punt waar we (ten onrechte) dachten dat we fout konden zitten omdat we in het bos geen pijl meer zagen. Maar er waren ook geen zijpaden geweest.
 
We liepen eerst naar Woensdrecht. Daar kwamen mij ondanks dat ik nog nooit in Hoogerheide had gelopen wegen bekend voor. Ik bedacht me dat ik begin 2006 naar het veldrijden (Adri v/d Poel) Er werd zelfs nog een stuk gelopen over het parcours (veld.)

Herdenkingsmonument
Na 4,6 kilometer was de 1ste controle al. Maar we waren net warm gelopen en besloten dus door te lopen naar Ossendrecht (2de kern) waar na 10 kilometer de 2de rust was. Dit stuk liep langs bosrijk gebied soms wel een beetje drapperig maar wel mooi.
Op een bepaald moment kon je zelfs in de verte de industrie van het havengebied van Antwerpen zien.
Zicht op Antwerpen 

En toen kwam Ossendrecht in zicht. De controle was in sporthal “De Drieschaar” waar ik vroeger (toen ik nog aan zaalvoetbal deed in de door vrienden opgerichte ploeg VKB (Volgende Keer Beter) , een carrière van 10 jaar die echter nooit de grote doorbraak heeft betekend, ik was op zijn zachts gezegd niet zo talentvol. Toen mijn wandelcarrière begon ben ik gestopt met zaalvoetbal mede door het feit dat het wel erg pijnlijk werd als ik na een 40 km tocht met blaren op de voeten toch nog mee wilde doen) wel eens ben geweest.

Hier hebben we een kwartiertje gezeten en wat gedronken.

 

Toen op weg naar Huijbergen de derde Dorpskern. Op een gegeven moment vloog er een helikoper over het bos.
Ook was hier weer een uitzicht richting Antwerpen.
Na 4 kilometer kwamen we nog een controle/wagenrust tegen maar hier liepen we weer door. Huijbergen was na 9 kilometer bereikt. Bij de splitsing 25 km/40 km liepen we naar links.

In dit stuk wat ook door bos werd gelopen was het twijfelgeval of we nog wel goed liepen. Maar gelukkig zagen we weer een pijltje.

In Huijbergen aangekomen heb ik nog een broodje kroket gegeten. Omdat het binnen druk was gingen we buiten zitten. Dat was best lekker. (Het is dus 29 december)  Er werden zelfs foto’s gemaakt door het personeel om dat over 50 jaar nog eens te bekijken. (Maar zal door de klimaatverandering dit niet meer voor gaan komen.)
 Het terras staat al klaar.
29 december 2006 Terrasweer

Op naar het eindpunt , dat nog een uurtje wandelen was. Na enkele kilometers zagen we de kerk van Hoogerheide al weer liggen. Omdat ik dacht dat we daar nog wel langs zouden lopen was ik verrast dat we ineens al op het eindpunt waren.

Om ongeveer kwart voor drie werden we nog getrakteerd op een kommetje ertwensoep, waardoor deze tocht toch nog een “snert”tocht werd.
De tocht was erg leuk, het weer was goed (misschien te goed) , daarom is deze tocht best de moeite waard. Misschien in 2007 weer!?
 
Ook het nieuwe jaar gaan we goed beginnen met de Nieuwjaarstocht van Thor in Roosendaal http://www.thor-roosendaal.nl/ Hoewel dit niet zo’n grote afstand is betekent het wel het begin van het “nieuwe” wandeljaar.
 
Ik sluit hierbij het wandeljaar 2006 af, waarin ik 709 km heb gewandeld. Dat is nog steeds 150 km te weinig!
 
Al het beste voor 2007
 
Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten