woensdag 21 juni 2017

Vijfdorpskernentocht 29 december 2010 (17,9 km)

De laatste wandeltocht van 2010 heb ik samen met mijn broer gewandeld in Hoogerheide. Daar wordt al een aantal jaren de Dorpskernentocht gewandeld, steeds op 29 december precies tussen Kerst en Oud en Nieuw.
Om precies 9 uur vertrokken we vanuit cafĂ© de Arend voor een tocht waarbij we al direct op moeilijk begaanbare straten liepen vanwege de sneeuwval van de afgelopen weken. 
Op de straat was het nog wel redelijk te doen, maar soms was het wel wat glad ... 

... wat ik na een kleine 2 kilometer ook mocht ervaren. Door een glad stuk gleed mijn rechtervoet weg en viel ik op de grond. Gelukkig geen letsels, maar de rugtas trok ik wel kapot. 




Daarna liepen we over het veld waar in januari 2009 het WK veldrijden was gehouden. 
Daar liep ik door de val toch wat voorzichtig. en ook mijn schoenen waren erg glad, zodat het moeilijker liep.

Het bleef voorzichtig wandelen, wat een kleine smet was op deze verder heel mooie tocht. Maar ja, in 2006 zaten we op 29 december nog op het terras tijdens deze tocht ...  

... en dan krijg je misschien verwachtingen, die niet ieder jaar waar gemaakt kunnen worden. :-) 


Na een uurtje kwamen we bij de eerste controlepost aan. Hier lieten we de kaart aftekenen en we liepen weer verder. 


Weer door de bossen, nu richting Huijbergen. 
Zoals ik al zei was het soms moeilijk wandelen, maar het winterse wandellandschap maakte alles goed. 

En zoals men bij de Vierdaagse ook zegt: Je moet onder alle omstandigheden trainen. 

Even was er twijfel of we nog wel goed liepen, maar we zagen al snel weer een pijltje. 

Soms waren er ook wegen, waar het gelukkig niet glad was. 

Zodat we na ruim 10 kilometer bij de tweede controle waren. Hier hebben we wel even wat gerust en gedronken. Mijn broer kocht ook een broodje ham. 

En bij dit vuur kon men zich warmen, overigens vond ik het niet echt koud, maar als je natuurlijk stil moest staan, was dit vuur erg aangenaam.
Onze afstand moest linksaf, de rest rechtsaf.  


Ook op het laatste stuk werden moeilijk begaanbare paden afgewisseld met goed begaanbare paden. Overigens zagen we bij de laatste rust dat er wandelaars waren die iets onder hun schoenen hadden gedaan zodat ze minder last hadden van de slechtere stukken. Misschien ook voor mij een idee. 


Even door een poortje en toen kwamen we bij wat ik het mooiste stuk van de wandeling vond. 
Al was het ook hier wel een ploeteren door de sneeuwresten, het uitzicht was prachtig.






Geniet van de omgevingsfoto's 



Langzaam liepen we weer richting Hoogerheide. 
Toen we dit gebied uitkwamen, konden we ruim 1 kilometer goed doorwandelen. 



Nadat Hoogerheide was bereikt …

... moest nog even een slecht stukje worden genomen. 
We waren zodoende weer even Hoogerheide uit, maar al snel zagen we het bordje weer. 


Nog enkele straten door Hoogerheide ...  

... brachten ons bij het eindpunt. 

Hier stond een kop erwtensoep te wachten. Nog even mijn middelvinger op de foto. Het kleine wondje was alles wat ik had overgehouden van de val. Maar het bewijst dus dat iedereen kan vallen tijdens een wandeltocht.
Dit was dus de laatste wandeltocht in 2010. Een goed vierdaagsejaar. Hopelijk zullen mijn broer en ik in 2011 de Vierdaagse voor de 15de maal uitlopen.
" 'n Lustrum, maar lust ik wel rum". 
Het aantal wandelkilometers voor 2010 komt uit op:
807,9
Op 1 januari 2011 staat de Nieuwjaarstocht van THOR weer op het programma, traditioneel de eerste wandelkilometers van het nieuwe jaar.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten