zondag 25 juni 2017

Woensdag 16 juli 2014 (Dag van Wijchen)


De tweede dag had ik de vroege start. Dus ik stond al vroeg bij de bushalte. Even een foto maken ter bewijs. Rond 5 uur arriveerde ik op het startterrein.  
Nog 42.298 wandelaars in de strijd. 

Filmpje impressie Wedren voor de start. 

Filmpje Wachten voor de start 
Het is roze woensdag dus ook bij de start is al wat roze te zien.
Iedereen staat nog stil zo dadelijk kunnen we beginnen.
Ik sloot achter in de rij aan. Om kwart over vijf ging men scannen.  


Het duurde nog een klein half uur voordat ik gescand was. Dit kwam mede door wandelaars die het nodig vonden om voor te dringen. Zogenaamd zoekend een beetje rondkijken en ineens zich in de rij voegen. Ergerlijk gedrag, maakt nu die paar minuten echt zoveel uit?  

Filmpje Heijendaalseweg
De Vierdaagse is wel een prestatietocht, maar je moet tocht ook wel een beetje plezier hebben. Rond kwart voor zes kon ik met de wandeling beginnen.  

Filmpje Heijendaalseweg 2 



Op richting Wijchen. En de eerste dag van drie waarop we het eerste uur op dezelfde wijze de stad zullen verlaten.  

Eerst een groot deel van de Heijendaalseweg, daarna o.a. via een wijk met straatnamen van natuurkundige liepen we richting Weezenhof.  

Filmpje Op weg richting wijk Hatert. 






Filmpje Via de stadsdijk naar de biologische boederij. 
Daarna de stadsdijk richting de biologische boerderij waar ik het jaarlijkse bekertje yoghurt kocht. En even besloot te rusten. Ondertussen was er al weer ruim 1½ uur gewandeld.  

Na de rust ging de tocht verder richting Alvena.  



Filmpje Doorkomst Alvena 

Ik begreep van mijn broer dat hij dit plaatsje ondertussen was gepasseerd. Hij moest nog richting Balgoij en Niftrik. Vorig jaar had hij problemen gekregen op de onverharde weg richting Niftrik. Dit jaar ging het beter. In Alvena aangekomen was er weer veel muziek. Zodoende liep ik al snel door dit plaatsje om al vlug voor de eerste maal Wijchen in te wandelen.   
Omdat het nog lekker liep besloot ik nog niet te rusten. Op het punt waar de 30 kilometer rechtstreeks naar het centrum van Wijchen liep was er een controle.  
Al snel kwam ik aan in Wijchen Zuid. Na het linksaf gaan nog even een stukje naar de splitsing van de 40 en 50 kilometer.   

Filmpje Richting de splitsing 40 km / 50 km 


Op dit stuk liep een man die een karretje bij had waaruit muziek kwam. Dit was erg aangenaam om deze lus door te komen.  

Al snel was ik (bijna) door de lus. Net voordat ik de lus uitkwam, rustte ik nog even. Even een filmpje maken en wat drinken. 

Filmpje lus 40 kilometer 


Daarna liep ik verder naar het punt waar de 50 kilometerroute weer aansloot.  
Ik wist dat mij broer nog achter mij liep.  

Ondertussen kwam Wijchen in zicht, hier werd een groot spandoek meegedragen voor een man die 65 werd. Op een bepaald moment bleven ze even staan. Uiteraard heb ik hier een filmpje van gemaakt.  

Filmpje binnenkomst Wijchen (Jan 65)   


Filmpje doorkomst Wijchen 
Ondanks dat ik net had gerust besloot ik in Wijchen ook nog even te rusten en wat te drinken. Het was toch al een beetje warm geworden. Zodoende zocht ik nadat het centrum van Wijchen was gepasseerd een plekje langs de kant.  
Net misschien niet lang genoeg gerust, toch even rekening houden met de warmte, wat drinken en eten.
Na een ruim kwartier liep ik weer verder.  



Filmpje doorkomst Woerzik. 
Uiteraard ging ik nu niet rusten in Woerzik, wat eigenlijk al jaren een vast rustpunt was. Maar dat zou te vlug zijn.  


Op richting Beuningen.  

Op de weg richting Beuningen zag ik de houtzager Jan van Vulpen. Hij staat nog steeds langs de route, maar mag geen opvallende reclame meer maken. Wandelaars met een T-shirt van Jan van Vulpen riskeerden zelf uitsluitsel van de Vierdaagse als ze hun T-shirt aan zouden doen. Uit protest hebben ze toen het T-shirt achterstevoren aangedaan.  

Filmpje Op weg naar Beuningen 1 
Ook staat op dit stuk de KNBLO tent en nu had ik wel mijn button bij. Maar ik ga eigenlijk nooit deze dag naar de tent omdat hij een beetje uit de route staat.   

Filmpje Op weg naar Beuningen 2 
Even petjes en sjaaltjes nat maken en flesjes vullen.


De tocht naar Beuningen wordt als lang ervaren, maar na een korte sanitaire stop halverwege was Beuningen toch snel bereikt.  
Even een sanitaire stop. 

Filmpje Bijna in Beuningen 
Ik besloot door te wandelen tot de rust van de Goudenkruisdragers.  





Filmpje Doorkomst Beuningen 








Zo lang nog?   :-)
Een mooie plek om weer even te rusten en wat te drinken. Het was ook wel een beetje warm geworden, dus goed drinken.  
En straks waar mogelijk is mijn petje net maken. Maar ook hier kon ik natuurlijk niet blijven zitten. Dus op richting Weurt.
Al snel als Beuningen wordt verlaten wordt de weg breder. Dus een stuk waar goed kan worden doorgelopen.  

Filmpje Op weg naar Weurt. 



Maar ook een stuk waar het erg onbeschut is en zeker als het warm is moet je blijven drinken en soms je petje of sjaaltje natmaken.

Nog een beetje oranjegevoel.


Welkom in Weurt 



Pak gerust een snoepje. 


De sluis bij Weurt kwam in zicht en na de sluis moesten we linksaf.  

Filmpje Sluis Weurt 


Hier moesten we aan de linkerkant blijven omdat het verkeer gewoon door moest gaan.
Dit kwam o.a. door de oversteek (de nieuwe brug over de Waal). Die was nu goed te zien van de andere kant (t.o.v. dinsdag).
Hierdoor moest nog wel even een klein stukje worden "omgelopen" richting de Kanaalstraat.  Dit was voor het eerst.  
De oversteek     

In de Kanaalstraat is er altijd volop muziek, je bent weer in Nijmegen en er is nog 3 kilometer te gaan.  

Filmpje Doorkomst Kanaalstraat. 


Aan de kant zong een jong meisje. Het klonk heel mooi. Nog een klein stukje naar de Waalkade.
De spoorbrug. 













Doorkomst Waalkade. 
Op de Waalkade heb ik nog even gerust. Even de Vierdaagse van de andere kant bekijken.
Steeds meer roze. 


Nog even een lastig klimmetje. 


Daarna richting het centrum van Nijmegen voor de roze woensdag.   
Dit was al volop aan de gang en er werd al snel een ABBA-act en een travestiet gepasseerd. Dat gaf een klein oponthoud, maar zeker niet zoveel als vroeger toen de laatste kilometers nog door de In de Betouwstraat en de Van Welderenstraat liepen. Even later was er nog een act van Bennie Solo.  

Filmpje roze woensdag. 
Daarna kwam de finish in zicht.  








Afmelden en een controlekaartje voor de late start ontvangen. Dus geen belangstelling om te ruilen.  

Na even te hebben gezeten en opgelet of mijn broer al binnen kwam, liep ik een stukje terug.  
Ondertussen had ik ook 2 Gelderlanders opgehaald. Daarna even kijken of mijn broer al in zicht was. 








Ik verwachtte hem rond vier uur en probeerde hem te bellen.  


Dat lukte niet, maar hij had ingesproken dat hij rond kwart over vier binnen zou zijn.  


Filmpje binnenkomst wandelaars. 











Filmpje binnenkomst broer.
En rond half vijf kwam hij ook aangelopen. 
SBS6 met Celiné 
Het was goed gegaan vertelde hij, maar hij had het rustig aan gedaan. En hij was nog ruim op tijd binnen. Na even wat te hebben gedronken bij de Albrontent, liepen we langzaam weg van de Wedren. Ja 50 kilometer is wel een stukje langer dan 40.

Daarna het 2de kwartet ophalen bij het Kadaster en richting de schouwburg voor de bus richting Beek.




Hier stapte we uit bij het gemeentehuis en liepen richting de snackbar om te gaan eten. Later nog even langs de Plus om flesje te kopen voor dag drie, de dag van de Zevenheuvelen. Na gedoucht te hebben en even te ontspannen konden we weer gaan slapen. We moesten weer vroeg op, al had ik de late start.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten