zondag 25 juni 2017

Melkwegpad richting voormalig kamp Westerborch 28 april 2013 (3,5 km)

Van 26 april t/m 3 mei was ik op vakantie in Drente. En op 4 mei ben ik naar de Dodenherdenking op de Waalsdorpervlakte geweest met mijn broer.
Dus even weinig langere wandeltochten, daarom een aantal foto's met wat korte tekst van kleine wandelingen. De eerste korte wandeling was in Westerbork bij het voormalig kamp. 
We gingen eerst even in het herdenkingsmuseum binnen kijken. Je kunt je haast niet voorstellen dat zoiets kan gebeuren en helaas nog steeds gebeurd op diverse plekken in de wereld. 
Slecht in aardrijkskunde. 

 1 verhaal over 102.000 mensen , nee het zijn 102.000 verhalen over 1 mens.  
Daarna over het zogenaamde melkwegpad richting het voormalig kamp Westerbork. 

Sterrenkunde heeft altijd mijn passie gehad, vroeger ben ik als klein kind ook al eens over dit pad gelopen met mijn vader, moeder, ome Rinus en tante Riet. Op dit pad staan alle planeten (Pluto die sinds enkele jaren niet meer onder de planeten wordt gerekend maar een dwergplaneet is stond er ook nog) in verhouding van afstand en grootte over de totale lengte van het pad. In het begin zijn het lange stukken, maar hoe dichter je bij de zon komt, hoe korter de afstanden. 

 Vanaf de aarde is Venus , Mercurius en de zon al direct te zien.

Daarna de 14 radiotelescopen. Vroeger wist ik niet dat deze telescopen ook te zien zouden zijn vanaf het voormalig kamp. 
 Een jaar of 15 geleden zag ik dat voor het eerst toen ik voor de tweede maal deze telescopen bezocht.
 In het kamp aangekomen de kille cijfers. 

Even in laten werken, het zijn grote getallen waarachter vele namen horen te staan. 


 Hopelijk hoeven we dit NOOIT meer mee te maken. 



 Hoe kleiner het steentje hoe jonger de mens (lees ook het kind) was. 
Er lagen soms ook bloemen tussen. 
 Op de achtergrond waren de radiotelescopen te zien. 
 Wachttoren 
 Het einde van het spoor gadegeslagen door mijn nicht en neef. 

 Klaagliederen 4:18 bij het spoor. 

 Briefjes van nu 

 Prikkeldraad waarachter de radiotelescoop weer te zien is. 

 Wanhopige kaarten uitvergroot op het kamp. 

Het is om stil van te worden. Hieronder een filmpje.
Zevenenzestig jaar vrijheid moet gekoesterd worden. 

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/ 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten