dinsdag 13 juni 2017

Peripatostocht 24 juni 2007 (21,2 km)

 
Paripatostocht ? Wat is Paripatos nu weer voor moeilijk woord. Dus maar even op google opzoeken.
Van het Grieks ‘peripatos’ wat ‘overdekte wandelgelegenheid’ betekend. De peripatische school ontleende haar naam aan de omstandigheid dat Aristoteles gewoonlijk wandelend doceerde.
Maar goed het gaat niet over de oude Grieken maar over het hededaags wandelen. Deze wandeling is dit jaar voor het eerst en valt samen met de Halve Marathon + 10 km die later deze dag zouden worden gelopen. Daarom waren de afstanden voor deze tocht ook 21 en 10 km.
De start was niet ver van mijn huis dus zelfs dat stukje besloot ik gewoon te wandelen. De start was ook relatief laat. (11.00u) Maar na het concert van de zaterdag 23 juni 2007 als cadeau aan de Roosendaalse bevolking van het Korps Commandotroepen kwam dat niet verkeerd uit.

De fiets was geen optie en de auto helemaal niet. Want het was koopzondag en als je dan vergeet te betalen (omdat je het niet weet/heb gezien) of slechts 1 minuut te laat bent kost dat €60,- . Hiervoor werd ook gewaarschuwd.
 
Mijn moeder en broer kwamen vanuit de Hoge Brug richting de start. Ook voor hen was het niet zo ver lopen. Ik was om 10.30u bij het startpunt en schreef me direct in. Mijn moeder en broer kwamen 5 minuten later.
We mochten al om 10.45u vertrekken. Maar we ontdekten dat we de 10 kilometer route hadden meegekregen. En wij niet alleen want bijna iedereen had de 10 kilometer route. Nadat mijn broer even de 21 kilometerroutes had opgehaald (3 stuks) konden we vertrekken. De 1ste  route gaven we direct weg aan medewandelaars omdat deze anders ook moesten teruglopen. Na dit kleine foutje liepen we via het centrum richting de Kroeven , Molenbeekpad (waar heel veel wordt veranderd à lees ook MITO MARS.) Of het er allemaal beter op gaat worden weet ik niet. Halverwege het Molenbeekpad sloegen we rechtsaf en gingen over een stuk onverharde weg vlak langs een watertje richting .




Na een kilometer of 8 kwamen we aan in Nispen waar de rust was bij Café Tivoli. Hier hebben we een minuut of 10 gezeten.
Na deze rust liepen we terug naar Roosendaal. Een gedeelte van de route liep al over het parcours van de halve marathon. Hier kwamen we in gesprek met 2 medewandelaars die het heel knap vonden dat wij strak de Vierdaagse gingen lopen. Ze lazen ook op de achterkant van mijn shirt de reclame voor deze weblog. Ik heb ze het kaartje gegeven dat ik straks ook in Nijmegen zal gaan uitdelen.


Uiteindelijk kwamen we aan bij de 2de rust (THOR-honk) waar we een buddon kregen.
We hebben even wat gedronken en vervolgde daarna de wandeling door bosgebied Visdonk richting Roosendaal Zuid.

We passeerde de wijk langdonk, zagen daar al de splisting van de halve marathon en 10 km en liepen langs de commandokazerne richting het zogenaamde "Visdonktunneltje".


Daarna liepen we langs een stuk wat "De Verfraaiing" wordt genoemd. Vroeger zocht ik hier in de herfst vaak kastanjes en eikeltjes.

We bereikten al snel het centrum en liepen zelfs langs de Hoge Brug waar mijn moeder woont. Mijn broer ging vlug zijn jas binnen leggen en nam van de gelegenheid gebruik ook even naar het toilet te gaan.

Na 5 minuten liepen we verder voor de laatste 1 a 1,5 kilometer. We liepen niet over de Oude Markt want die werd in gereedheid gebracht voor het wandelfestijn van later die middag. Het alternatief was een park.

In dit park zagen we onze "vrienden" van parkeerbeheer. Toen we het park uitwaren , het tunneltje onder het spoor doorliepen zagen we het einde.
We hadden de halve marathon voltooid maar dan wel wandelend. (zie in de volgende weblog een impressie.)
We hadden geen prijs bij de loterij dus snel naar huis , douchen en naar de halve marathon gaan kijken. Het had iets geregend tijdens deze wandeling maar dat mocht de pret niet drukken. Ook de marathon bleef redelijk droog alleen tijdens de start regenden het even.



Vergeet mijn gastenboek niet:

https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten