donderdag 15 juni 2017

Vierdaagsefeesten brengen 28 miljoen euro op.

Bron : VierdaagseNijmegen.com  (22-11-2007)
De Vierdaagsefeesten hebben het afgelopen jaar naar schatting 28 miljoen euro opgebracht. Er werden 1,4 miljoen bezoeken aan de stad gebracht. Het aantal bezoekers op de woensdag en donderdag is sterk toegenomen. De waardering voor de feesten is erg hoog. De bezoekers geven de Vierdaagsefeesten een dikke acht.
De Vierdaagsefeesten zijn volgens de organisatoren het grootste gratis toegankelijke meerdaagse festival van Europa. In die derde week van julie treden meer dan tweehonderd artiesten op, op dertig muziekpodia en telt de stad 150 terrassen.

Nijmegen dankt een belangrijk deel van haar bekendheid aan de Vierdaagse en de Vierdaagsefeesten. Bijna éénderde van de bezoekers krijgt door het bezoek een positiever beeld van Nijmegen en driekwart geeft aan de stad vaker te willen bezoeken.

Het aantal bezoeken is het afgelopen jaar geschat op 1,4 miljoen. Dat is een nieuw record. Normaal bezoeken in een vergelijkbare week ruim 350.000 mensen de Nijmeegse binnenstad. De Vierdaagsefeesten trekken dus ruim 1 miljoen extra bezoekers. De meeste bezoekers gaan meerdere avonden naar de feesten. Gemiddeld worden de feesten 3 avonden bezocht. In totaal komen er naar schatting 314.000 bezoekers van buiten naar Nijmegen. De gemiddelde leeftijd van de bezoekers is 38 jaar en de helft van hen is hoger opgeleid.

De vrijdagavond is nog steeds de drukst bezochte avond met zo’n 225.000 bezoekers. Inmiddels worden de donderdagavond en de woensdagavond met op beide avonden 220.000 bezoekers ook druk bezocht. In 2001 bleven deze bezoeken nog tot zo’n 160.000 en 100.000 beperkt. Overdag schommelde het bezoekersaantal dit jaar tussen de 20.000 en 40.000.

Die bezoekers geven gezamenlijk zo’n 28 miljoen euro uit in de stad. Het overgrote deel daarvan, zo’n 22 miljoeneuro wordt rechtstreeks aan de feesten gespendeerd. De meeste bezoekers geven zo’n 24 euro per avond uit. Er wordt ongeveer zes miljoen in de winkels in de binnenstad uitgegeven. De uitgaven zijn exclusief overnachtingskosten. De hotels in en rondom Nijmegen zitten in deze periode steevast vol.

De Waalkade is het meest favoriete podium van het feest. Ook het Valkhof en Koningsplein zijn zeer in trek. Plein 1944 was het afgelopen jaar van de grote podia minder populair dan voorgaande jaren.

De meeste mensen gaan naar de feesten vanwege de sfeer en gezelligheid. De muziek komt op de tweede plaats. Hoewel de feesten zeer hoog gewaardeerd worden, weet de helft van de bezoekers nog wel wat verbeterpunten. Daarbij dringt men vooral aan op meer en gratis toiletvoorzieningen en lagere horecaprijzen. Ook mist men het showelement in de optredens. Een van de gevolgen van de hoge horecaprijzen is dat mensen thuis ‘indrinken’ en zelf drank meenemen.

Ondanks de massaliteit van de feesten voelt 94 procent van de bezoekers zich veilig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten