zondag 25 juni 2017

Vrijdag 18 juli 2014 (Dag van Cuijk)

Allereerst wil ik mijn medeleven betuigen met de nabestaande van de slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne op donderdag 17 juli 2014.
Een afschuwelijk laffe daad heeft het leven van o.a. de Roosendaler Bart Lambregts, zijn vriendin Astrid Hornikx en diverse personen van de Vierdaagsegemeenten op de route van vandaag gekost.

 
 




Nog 40.137 wandelaars in de strijd. 
De Dag van Cuijk , de laatste dag van de Vierdaagse van 2014.  
 


Op de Wedren stond een waarschuwing dat het warm zou gaan worden. Dus voldoende drinken.
Ik had (gelukkig) de vroeg start en mocht nog een kwartier eerder starten. Maar er stond ook een mededeling waarop de Vierdaagseleiding ook namens de wandelaars hun medeleven uitte met de slachtoffers van de vliegtuigramp in het Nederlands en Engels. 
"Geschokt door de gebeurtenissen rond de vliegramp gistermiddag in Oekraïne betuigen deelnemers aan de 98ste Vierdaagse, de organisatoren en al hun partners van dit internationale wandelevenement hun diepste medeleven aan de nabestaanden van de slachtoffers."
"Shocked by the events surrounding the crash yesterday afternoon in Ukraine, the participants in the 98th Four Days Marches, the organizers and all their partners in this international walking event declare their deepest condolences to the families of the victims of the disaster."
Eigenlijk was de ernst van de ramp nog niet bekend, gisteren op TV werd gesproken over ongeveer 40 Nederlanders die in het vliegtuig zouden zitten. En meer had ik ook nog niet gehoord. 
Rond half zes kon ik starten, ik had de vroege start wel handig tijdens een dag dat het warm zou worden.

25 Keer 
Voor de derde dag liepen we een heel stuk evenals de voorafgaande 2 dagen.
Bananen €0,50 
Zwarte Piet in juli??   
Op naar de wijk Weezenhof.

Onderweg kwam ik de man tegen die met een muziekkarretje achter zich de Vierdaagse liep.  
Filmpje met muziek en jongleeract. 
Hij begon nu op het liedje Het land van Maas en Waal te jongleren. Het gaf wat afleiding voor de pijntje die menigeen ging voelen.  



Filmpje met doedelzakspeler wijk Hatert 

Wandelen richting wijk Weezenhof. 


Beschermen tegen de zon. 
 

Filmpje in de buurt van St. Walrick. De voetjes lopen nog goed door. 

Na een paar kilometer liepen we richting St Walrick en Overasselt.  








Op een bepaald moment stond er weer een bus van Omroep Gelderland. Hier werden we zoals ook de andere dagen gefilmd, zodat we live op TV waren.  



Bij een sanitaire stop stond een lange rij , maar ik besloot toch om even aan te sluiten. Ik wist namelijk niet of er op het 40 kilometerstuk al snel een mogelijkheid was.  
Die stop duurde wel 20 minuten, mede omdat er een aantal toiletten niet beschikbaar waren en ik in een rij stond waar er maar 3 waren. Dan maar even kletsen met medewandelaars. Overigens besloot een medewerkster van het Rode Kruis uit de rij te gaan omdat het te lang duurde en er nog blaren moesten worden geplakt.  

Filmpje wandelen richting Overasselt. 
Na deze stop liep ik weer verder richting Overasselt, waar ik de 40 kilometerroute op kon gaan. 
De 30 kilometerroute liep met ons mee, dit jaar iets langer dan anders.  


Toen we na een kwartiertje langs de Maas liepen besloot ik een rust te zoeken. En die vond ik zo.


Je kon er gratis koffie en thee krijgen, maar er werd een vrijwillige bijdrage gevraagd voor een goed doel.
En even later was er zelf live muziek. Even genieten voor ik verder liep. 
Live muziek langs de Maas 

Filmpje wandelen langs de Maas richting Noord Brabant. 

De tocht liep verder langs de Maas naar de brug over de Maas die moest worden overgestoken om Brabant en ook het dorpje Linden te bereiken.  


Brabant 


Brug over de Maas met links een snelweg. 


Er werd regelmatig getoeterd. 
Maas

Net voor Linden besloot ik mijn drankvoorraad weer aan te vullen. En ondanks dat ik vandaag (in tegenstelling tot vorig jaar) de vroege start had, was de voorraad al weer ver uitverkocht. 


Filmpje binnenkomst Linden 
Dan maar snel richting Linden waar de wachters al weer hun opwachting maakten. In Linden was wel meer te koop. Zodoende was mijn voorraad weer goed aangevuld voor het tweede gedeelte van deze dag.
Bijna op de helft. In Linden was het thema dit jaar liedjes. Dus weer maar een aantal foto's maken. En goed opletten want in Linden was ook een controle. Het zou zonde zijn als je een knipje mist en zodoende ook je medaille.  
Ik heb hele grote bloemkolen.
Kom van dat dak af. 



K3 
Adam 'mishandelt' Eva met de suukerbiete.

Yellow Submarine 
Going to San Francisco 

You never ... alone/... on sunshine/Doe een ... naar voren. 


Ieder zingt zijn eigen lied 
Baardvrouw
Er zijn er toch wel meer jarig in het wandelpeleton vandaag. 
Papieren hoedjes 

Smurfen
Walking like an Egyptian (als je dat nu nog kunt na 4 dagen) 
De wagen volgeladen (met uitvallers dan waarschijnlijk)


Filmpje langs de Kraaijenbeekse Plassen
Daarna richting Beers. Rechts lagen de Kraaijenbeekse Plassen. Dit gaf een prachtig uitzicht. Even een bruggetje over.  
Ik besloot nog even te rusten net voor Beers. Mijn moeder probeerde te bellen, maar zoals vaker lukte dat niet. Ik stuurde een SMS dat ik verwachtte tussen 11.45u en 12.00u in Cuijk te zijn.  

Filmpje richting Beers (voetjes lopen nog steeds goed door.) 
Hoewel ik de afstand (omdat ik dit stuk pas voor de tweede maal liep) niet precies kon inschatten bleek dat later aardig te kloppen. Na de rust liep ik het laatste stuk richting Beers waar de 50 kilometerroute even aansluit om daarna de laatste lus te maken.  

Filmpje Doorkomst Beers

Ik kon rechtstreeks richting Cuijk.

Door de warmte moest steeds het petje en sjaaltje worden natgemaakt.  

Filmpje wandelen richting Cuijk 




  Om een minuut over twaalf zag ik mijn moeder in Cuijk.
Hoewel ik iets later dan verwacht (vooraf had ik tussen kwart over elf en half twaalf verwacht) in Cuijk was stond mijn moeder en vriendin weer op de afgesproken plek. Uiteraard werd gevraagd of ik had gehoord van de crash. 
Er werd verteld dat er een Roosendaler (Bart Lambrechts) was omgekomen en ook een gezin uit Cuijk. Na een kwartiertje liep ik verder,mijn moeder kon nu wachten op mijn broer. Ik kon inschatten dat het nog wel even zou duren voordat hij uit zijn 50 kilometerlus kwam.  

Filmpje Doorkomst Cuijk. 
Omdat Cuijk de stad van vandaag was besloot ik toen ik verder liep, een filmpje te maken van de sfeer. Ineens viel me de volgende teksten op.
Dit jaar helaas geen officiële begroeting bij gemeentehuis.
Door de vliegtuigcrash kwam een Cuijks gezin om het leven, waaronder twee gewaardeerde medewerkers van de gemeente.
Wij vragen uw begrip en wensen u veel succes. 
Ja dan komt het wel binnen. Ik zette mijn petje evenals meerdere wandelaars af.  


Op naar de brug.  

Hier was evenals eerder op de route nog muziek. Wel de afgelasting van de begroeting, maar toch de muziek.

Filmpje brug bij Cuijk  
Op naar de brug. Al snel was de Maasboulevard bereikt en kwam de brug in zicht.  
Halverwege de brug zag ik al diverse vlaggen halfstok hangen. 

En toen het verschil voor en na de brug. Voor de brug Cuijk zonder de begroeting maar met wel muziek, na de brug op weg naar Mook waar de muziek uit stond. En dit zou tot Nijmegen duren. 
Aanmoediging 
Soms toch nog muziek 

De wandelaars en het publiek deden hun best om er nog iets van te maken.  
En soms klonk er wel muziek. Maar de sfeer bleef bedrukt.  







Doorkomst Mook 
Toch nog een dag Free Hugs.
Eigenlijk begon de impact van de ramp nu pas echt bij mij door te dringen. Een vliegtuig met mensen die op vakantie zouden gaan en die door een raket uit de lucht zijn geschoten. Een ongeluk zou al vreselijk zijn geweest, maar een bewuste actie, dat is helemaal niet te bevatten. 
Ondertussen kwam er ook steeds meer via de sociale media door. 193 (inmiddels bijgesteld naar 196) Nederlandse slachtoffers.

Tijd voor weer een kleine rust, ik had nog alle tijd om te finishen dus ik kon genieten van de 'andere' kant van de Vierdaagse.






Filmpje tussen Molenhoek en Malden 
Dat zorgde ervoor dat de plaatsen Molenhoek en Malden vlug werden bereikt.  
Er werd geklapt door de toeschouwers, soms was er toch muziek en in de stoet werd soms ook gezongen. 

Filmpje Malden 1



Filmpje Malden 2 
Malden is altijd nog een lang stuk, maar ik had toch de indruk dat het snel liep.   





Filmpje richting Via Gladiola met Captain Jack (of was het nu Captain Jan?) 



Filmpje even over het podium lopen. 
Nog even over een trapje langs een aantal dansende dames lopen en mijn knipje ophalen.  

In de verte zag ik de laatste knip al verschijnen.
Sommige vonden het jammer dat ze geen muziek mochten maken.  

De Via Gladiola komt in zicht. 


Filmpje Bijna de Via Gladiola 

 

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten