zondag 18 juni 2017

Weekend Someren 1 : De start

Na twee jaar geleden de plannen te hebben gemaakt (2006 zou voor mijn broer de 11de Vierdaagse worden en na elf maal Vierdaagse zou hij de Kennedymars gaan lopen. Maar 2007 werd pas de 11de Vierdaagse) was het dan vandaag 5 juli 2008 zo ver. Na vele trainingstochten zou om 22.00u de start zijn van de 46ste Kennedymars. Ooit had president Kennedy gezegd dat zijn stafmedewerkers ongetraind 50 mijl (80 km) moesten kunnen afleggen in 20 uur. Dat betekent dus voor deze Kennedymars dat de deelnemers 6 juli om 18.00u weer binnen moesten zijn.
Rond kwart over zes reden we richting Someren waar we iets over half acht aankwamen bij een parkeerterrein.
Toen moesten we nog wel richting het centrum van Someren lopen maar dat was gelukkig niet zo ver. (Alhoewel als je nog 80 km moet wandelen is alles ver toch.)
Toen we rond acht uur het centrum van Someren bereikten moest de startkaart worden afgehaald en de tas worden ingeleverd. De tas zou op diverse grote rustposten komen te staan zodat er eventueel nieuwe kleding kon worden aangedaan.
De moed zat er voor de start goed in alhoewel de eerste zenuwen wel kwamen.

En wat ging de tijd langzaam. Ik merkte dat mijn batterij van mijn fototoestel ver leeg was. Mijn andere batterij had ik gelukkig bij maar ... ... ... die lag in de rugtas die ik in de auto had laten liggen. Toch maar even opgehaald terwijl mijn moeder en broer ergens wat gingen drinken. Het zou zonde zijn om van zo'n uniek evenement geen foto's te hebben.



Ook omroep Brabant was aanwezig. Pas later zag ik op de foto dat het Maud Hawinkels was een verslaggeefster van omroep Brabant die vorig jaar nog wandelaars die nog een heel stuk moesten aanmoedigde met uitspraken als "Nog maar 30 km , dat is appeltje eitje". Maar zie ik het nu goed? Ze lijkt er nu wel heel erg op gekleed te zijn om de mars zelf te gaan lopen.
 Maar ook de supporters waren uiteraard aanwezig.
 De vlam was aangestoken, de klok liep langzaam naar 22.00u
 Nog meer supporters zelfs op het dak. Mijn broer stond reeds in het startvak.

 Nog ruim 4 minuten.
Het begon al wat te schemeren.
 Nog 1½ minuut.
En dan klinkt het startschot en gaan ruim 2000 wandelaars op weg voor hun 80 kilometer. De wandelaars komen na enkele minuten nog voorbij.

Eerst de snellere wandelaars die nu toch al zo'n 50 meter voorsprong hadden.
 En dan de grote groep.

 Ook (ondanks dat het moeilijker te zien is) liep Maud Hawinkels voorbij.
En daarna ook heel vlug mijn broer, die me toch nog even duidelijk maakte dat ik het eerste sponsorgeld al kwijt was.
De wandelaars liepen de nacht in, we liepen weer snel naar de auto en reden naar Roosendaal. Om een nachtje te slapen. Morgen zijn we weer present in Asten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten