zondag 18 juni 2017

Eendaagse Teteringen 15 juni 2008 (40,5 km)

 
Als je de titel van deze weblog leest zou je kunnen denken waarom er zo nadrukkelijk Eendaagse staat. Dat komt omdat er tijdens het weekend van 14 en 15 juni een tweedaagse werd gelopen. Wij besloten alleen zondag mee te doen.
We vertrokken vroeg richting Teteriungen (in de buurt van Breda). Zo vroeg zelfs dat de startlocatie niet open was. Maar ook 2 dames van de inschrijving waren te vroeg.

En toch had ik haast. Je zou zeggen dat moet je niet doen, maar als de natuur roept kun je daar ook niets meer aan doen. Dus toen net voor half 8 het startbureau open ging liep ik direct richting het toilet.
We waren dus de eerste wandelaars van deze dag maar al snel kwamen er meer.
En om acht uur werd het startsein gegeven. Uit de routebeschrijving bleek dat we richting Dorst en Rijen zouden wandelen.

Maar voor we daar waren bleven we eerst een beetje in de buurt van Teteringen lopen. Het weer was goed, niet te warm, eigenlijk ideaal wandelweer.

We hadden een routebeschrijving mee gekregen, geel was links af en rood rechtsaf. Ook werd het vaak met een pijltje extra bevestigd.
Dus hier is het duidelijk rood dus gaan we rechtsaf. (Toch). Beetje flauw natuurlijk we moesten overigens rechtsaf. Over het algemeen waren de kleuren en pijltjes goed aangegeven maar soms was er even wat twijfel. Maar dan bracht de routebeschrijving snel uitkomst.

 Na een kilometer of zeven te hebben gewandeld kwamen we bij de 1ste wagenrust.
We hoorden bij de rust dat er misschien nog een extra rust is voor de 40 km. Maar dan moet ik wel wakker zijn had de uitbater gezegd.



We liepen vrolijk verder en kwamen in Dorst waar we de rust namen in Café Dorpzicht. Hier kwamen we in gesprek met een paar wandelaars die een eigen route liepen. Ze vroegen of wij een routebeschrijving over hadden zodat ze een stuk van onze route zouden kunnen lopen. Helaas had ik mijn routebeschrijving verloren dus we konden niet aan dat verzoek voldoen. Maar wel vlug reclame gemaakt voor deze website.

Na 20 minuten liepen we verder. Wat wel leuk was is dat we in deze omgeving nog nooit hebben gelopen dus dat alles nieuw was.

We liepen weer een stuk door bosachtig terrein echter het liep over het algemeen wel goed. Weinig drassige stukken dus we konden er een goed tempo inhouden.

We liepen richting Rijen waar de volgende rust bij Café "De vijf eiken" was. We besloten (ondanks dat de rust na ongeveer 15 km was) hier toch te rusten want de volgende (wagenrust) was volgens de route pas na 29 km. En we moesten natuurlijk afwachten of de extra rust open was.
De outbater van "De vijf eiken" had niet op zoveel klanten gerekend vertelde hij. Maar we hadden toch nog vlug onze consumptie.

Na een kwartiertje liepen we weer verder. We hadden nu in ongeveer 15 á 16 km drie maal een rust gehad en de volgende (officiële) rust zou pas na 29 km een wagenrust zijn.
We liepen weer door de bossen en op een gegeven moment kwamen we langs het café wat als eventuele extra rust zou kunnen dienen.
En jawel het licht brandde dus we konden naar binnen. Tenminste dat dachten we. Maar de deur was wel op slot.
Dan maar verder lopen. We liepen net niet tot Dongen.
We gingen namelijk het gebied van de Boswachterij Dorst binnen.
Ook weer een heel mooi gebied. Ergens anders wandelen waar je nog nooit geweest bent heeft dus ook zijn charmes.

Soms wel even goed opletten waar de Rabobank-linten (die in de bossen vaak als extra ondersteuning waren aangebracht) hingen. Soms zag je ze niet maar hingen ze recht boven je hoofd aan een boom.
Op het moment dat we de wagenrust verwachtten (deze ruim 10 km ging opvallend goed.) was deze er niet. Dat bracht ons even in twijfel of we wel de juiste route hadden gelopen.
Maar het bleek dat de wagenrust één kilometer verplaatst was omdat hierna een splitsing (30 en 40 km) volgde. En deze was zoals werd verteld al 'n paar keer weg gehaald.
Weer even wat gedronken, en na een minuut of tien liepen we verder voor de laatste 10 km. Dat was misschien het enige minpuntje aan deze wandeling, in het begin heel veel rustmomenten en op het einde een stuk van resp. 14 en 10 km.

Het weer was nog steeds goed en we naderden langzaam Teteringen weer. Via mijn TomTom (die ik had ingesteld op wandelen) kon ik steeds zien hoe ver we van de finish waren. (en hoe de route dan soms ook weer net de andere kant op ging)
A27
We zagen het bord Oosterhout maar moesten linksaf voordat we het daadwerkelijk hadden gepasseerd. Op mijn TomTom zag ik dat ik op de A27 liep. Midden tussen de auto's werd mij geadviseerd om te keren (en dus spook te wandelen)

Dat heb ik natuurlijk maar niet gedaan. Wat zie ik nu (en voel ik)? Het begint een beetje te druppelen. En jawel hoor, 500m voor de finish barst de bui los. Ik heb toch nog maar even mijn regenjas aangetrokken. We hebben deze 40,5 km in 7 uur en 25 minuten gelopen, een hele goede tijd vinden we, maar toch nog net iets te lang om de regenbui voor te blijven.
En zo waren we weer klaar met onze wandeling. Mijn broer gaf nog wat reclame-kaartjes voor onze websites aan de organisatie. We dronken nog wat en reden weer richting Roosendaal.

Vergeet mijn gastenboek niet:
https://www.tboek.nl/gastenboek/tinykouters/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten