zondag 18 juni 2017

Twaalf keer uitgelopen, één keer opgegeven

Of ik dit kan zeggen zal ik op 18 juli weten. Onze nieuwe marsleider Johan Willemstein kan dit echter wel zeggen zoals ook in onderstaand artikel uit de Gelderlander van 23 juni 2008 staat te lezen:
Marsleider Johan Willemstein mag graag vanaf een terrasje naar muziek luisteren. Hij liep twaalf keer de Vierdaagse uit. De dertiende keer was in 1980. "Twaalf keer had ik 'm zonder echte problemen uitgelopen. Maar die dertiende keer. Het was de tweede dag, we liepen bij de grens van de bebouwde kom, ik zag die eindeloze weilanden voor me en dacht: waar ben ik mee bezig.
Ik zag een bushokje, zei tegen de twee waarmee ik liep dat ik daar even mijn veters opnieuw ging strikken. Na vijf minuten kwam de bus en ben ik ingestapt." Marsleider Johan Willemstein (55) kan er misschien zelfverzekerd uit zien, hij is ook maar een mens. "Het zat denk ik toen tussen de oren niet goed. Maar toen ik thuis was, had ik al spijt." Nog dat jaar bood hij zich aan bij de organisatie, een jaar later begon hij aan zijn carrière bij de Vierdaagse, en zie daar: dit jaar is hij voor het eerst marsleider. En zet hij meteen een paar vernieuwingen in. Zoals de samenwerking met de Vierdaagsefeesten. "Het heeft praktische voordelen, maar is ook belangrijk voor de uitstraling van Nijmegen en de regio."
Ook nieuw: chips in de schoenen van een aantal wandelaars. Via detectiematten die her en der op de weg komen te liggen is precies te volgen waar de wandelaars zich bevinden. Handig om druktes op de route te voorspellen. " Ik had graag gezien dat we van alle wandelaars de mobieltjes uit hadden mogen peilen. Dan heb je een compleet beeld, en kan het thuisfront volgen waar het familielid is dat meeloopt. Maar technisch kon het niet, en juridisch ook niet. Misschien over een paar jaar."

Van de Vierdaagsefeesten krijgt hij weinig mee. Tot zijn spijt. "Ik ben niet de grootste stapper. Maar ik mag graag vanaf een terrasje naar muziek luisteren en kijken. Toen ik nog meeliep, ging ik 's avonds als ik nog energie had nog wel eens de stad in. Erg vermakelijk, zolang het maar niet van kadoeng, kadoenggaat."

Dit jaar wordt hij opgeslokt door Vierdaagsewerk. "Maar op dinsdag ben ik in de buurt van het vuurwerk te vinden. Krijg ik toch wat van de sfeer mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten